۱۰ نکته برای اینکه یک رابطه بادوام داشته باشید - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

۱۰ نکته برای اینکه یک رابطه بادوام داشته باشید

happy-senior-couple

۱۰ نکته برای اینکه یک رابطه بادوام داشته باشید

داشتن یک رابطه بادوام و سالم، بخش مهمی از احساس آرامش و خوشبختی در زندگی است. همه ما در زندگی روابط مختلفی را با اطرافیانمان تجربه می‌کنیم؛ مثل روابط خانوادگی، کاری و دوستانه. هرکدام از این رابطه‌ها باید ویژگیهای خاص خودشان را داشته باشند.

دوام یک رابطه نزدیک به عوامل مختلفی مانند اعتماد، احترام، صمیمیت و تعهد بستگی دارد.

در این مقاله می‌خواهیم درباره روابط عاطفی بادوام و سالم صحبت کنیم و ببینیم برای داشتن یک رابطه بادوام باید به چه نکاتی توجه کنیم.

Lasting Relationships

۱.برای داشتن رابطه بادوام، در هر شرایطی به طرف مقابلتان احترام بگذارید.

درطول رابطه، اتفاقهای مختلفی را تجربه می‌کنید و روزهای تلخ و شیرین زیادی خواهید داشت. شما و همسرتان به‌عنوان دو فرد بالغ و بزرگسال حتما اختلاف‌نظرهایی دارید. ممکن است از هم ناراحت شوید یا درباره موضوعی با هم توافق نداشته باشید. هیچکدام از این مسائل نباید باعث شود به هم بی‌احترامی کنید.

اختلاف سلیقه‌ها به‌زودی با گفتگو حل می‌شوند یا راه‌حلی برایشان پیدا می‌کنید؛ اجازه ندهید احترام میانتان ازبین برود. فراموش نکنید احترام گذاشتن، منافاتی با صمیمیت ندارد.

۲.هر روز زمانی را به گفتگو با هم اختصاص دهید.

برای داشتن یک رابطه سالم و نزدیک باید سعی کنید طرف مقابلتان را بشناسید و کمک کنید او هم شما را بیشتر بشناسد. اگر درباره احساسات، افکار، نگرانیها و آرزوهایتان با هم حرف نزنید، رابطه‌تان براساس سوءتفاهم و پیش‌داوری ادامه پیدا می‌کند.

قبل از ازدواج حتما درباره ارزشها و اهدافتان با هم صحبت کنید. مراجعه به مشاور متخصص در این زمینه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

اما با شروع زندگی زیر یک سقف، اهمیت شناخت طرف مقابل نه تنها کم نمی‌شود، بلکه ضرورت خود را بیشتر نشان می‌دهد.

برای رسیدن به رابطه بادوام، سعی کنید در هر شبانه‌روز حداقل چند دقیقه را به گفتگو با هم اختصاص دهید. می‌توانید درباره اتفاقهای روزمره با هم صحبت کنید یا مسائلی مثل تربیت بچه‌ها، مسائل مالی و چیزهایی که ناراحت یا خوشحالتان می‌کند.

با دقت به حرفهای همسرتان گوش کنید تا با جنبه‌های مختلف شخصیت او بیشتر آشنا شوید.

۱۰ نکته برای یک رابطه بادوام

۳.با هدف تغییر طرف مقابلتان وارد رابطه نشوید؛ اما خودتان برای بهترشدن انعطاف‌پذیر باشید.

ما معمولا دربرابر تغییر مقاومت می‌کنیم. تغییردادن ویژگیهایی که احتمالا سالها با ما هستند و حتی ریشه در تجربیات کودکی ما دارند، اصلا کار راحتی نیست. پس قبل از ازدواج ببینید می‌توانید نامزدتان را همان‌طوری که هست، بپذیرید یا نه.

اگر ویژگی در او هست که ناراحتتان می‌کند، درباره آن حرف بزنید؛ اما با خیال اینکه پس از ازدواج او را تغییر دهید، وارد رابطه نشوید.

ازطرفی برای بهبود یک رابطه و دوام ازدواج، سعی کنید مدام مهارتهای خود را بهبود دهید و عادتهای نامناسب خود را کنار بگذارید. درست است که تغییر کردن سخت است؛ اما رسیدن به یک رابطه بادوام و صمیمانه، ارزش تحمل این سختی را دارد.

۴.به نیازهای خودتان و همسرتان توجه کنید.

توجه به نیازهای روانی و جسمی همسرتان باعث افزایش رضایت او از رابطه می‌شود؛ درنتیجه لحظات شادتری را با هم تجربه می‌کنید.

همچنین نیازهای خودتان را نادیده نگیرید. درباره آنها با همسرتان حرف بزنید و انتظار نداشته باشید او علم غیب داشته باشد و آنها را حدس بزند. توجه به نیازهای هردوطرف، کیفیت رابطه را بالاتر می‌برد.

۵.همیشه به رابطه متعهد باشید.

در فرازونشیب‌های زندگی، حفظ رابطه باید اولویت هردوی شما باشد. ممکن است مشکلاتی در رابطه داشته باشید یا ازدست طرف مقابلتان ناراحت باشید. هیچکدام از اینها دلیل موجهی برای تعهد نداشتن نیست.

۶.از رشد و پیشرفت طرف مقابلتان حمایت کنید.

همه افراد نیاز به زمانی برای پرداختن به علائق شخصی و آرزوهایشان دارند. رابطه مشترک به این معنی نیست که تمام وقت هم را پر کنید. هرکدام از شما می‌توانید زمانهایی را با خودتان خلوت کنید و این به معنی عدم صمیمیت یا علاقه نیست.

برای داشتن رابطه بادوام به طرف مقابلتان فضای کافی دهید تا به رشد شخصیش بپردازد. برای رسیدن او به آرزوها و اهدافش حمایتش کنید. نگذارید فکر کند رابطه با شما نقطه پایانی برای تمام خواسته‌ها و استعدادهایش است.

یک رابطه بادوام

۷.صداقت و اعتماد، اصل مهم یک رابطه بادوام

رابطه‌ای که در آن اعتماد نباشد، باعث آرامش و شادی هم نمی‌شود. برای اینکه بتوانید به هم اعتماد کنید، باید همواره با هم صادق باشید. هرگز به همسرتان دروغ نگویید و فضای رابطه را هم برای صداقت بیشتر او، امن نگه دارید. گاهی بدون اینکه قصد بدی داشته باشید، بعضی از رفتارهای شما همسرتان را دچار سوءتفاهم می‌کند یا باعث نگرانی او می‌شود. بهتر است درباره این مسائل باهم صحبت کنید و آرامش را به رابطه برگردانید.

۸.عشقتان را به هم ابراز کنید.

معمولا افراد در شروع رابطه مدام به هم ابراز علاقه می‌کنند؛ برای هم هدیه می‌خرند و تلاش می‌کنند طرف مقابلشان را خوشحال کنند. اما بعد از مدتی، مشغله‌های روزمره باعث می‌شود احساساتشان را کمتر به هم نشان دهند. عدم ابراز علاقه، رابطه را یکنواخت می‌کند و احساس امنیت و آرامش دوطرف را کاهش می‌دهد.

برای اینکه رابطه بادوام و شادی داشته باشید، مثل روزهای اول محبتتان را به هم ابراز کنید. برای بغل کردن، گل  خریدن و بوسیدن همسرتان منتظر فرصت یا مناسبت خاصی نباشید. به سبک موردعلاقه او برای ابراز محبت هم توجه کنید. از خودش بپرسید دوست دارد چطور به او محبت کنید. بعضی از افراد دوست دارند جمله‌های عاشقانه بشنوند و بعضی‌ها هم محبت جسمی و نوازش کردن را ترجیح می‌دهند.

۹.از همسرتان قدردانی کنید تا یک رابطه بادوام داشته باشید.

به همسرتان نشان دهید که تلاشهای او را برای بهتر شدن رابطه می‌بینید و قدردان زحمتهایش هستید. نیازی نیست حتما کار خارق‌العاده‌ای انجام دهد که از او تشکر کنید؛ رفتارهای خوب اما کوچک او را ببینید و آنها را تایید کنید.

۱۰.اشتباهات همسرتان را ببخشید و شرایط او را درک کنید.

بپذیرید که شما و همسرتان هیچکدام کامل نیستید و ممکن است اشتباه کنید. ناراحتی‌هایتان را سالها در دلتان نگه ندارید. اگر از رفتار او ناراحت شدید، درباره آن صحبت کنید. فرصت دهید همسرتان حرفهایش را بزند و دلایلش را بگوید. سعی کنید خودتان را جای او بگذارید و شرایطش را درک کنید. اگر متوجه اشتباهش شد و عذرخواهی کرد، از او بپذیرید و رابطه را با قهر و اختلافهای طولانی خراب نکنید.

نکته پایانی برای داشتن رابطه بادوام و سالم

برای داشتن یک رابطه خوب، هم باید انتخاب درستی داشته باشید و هم مهارتهای لازم را یاد بگیرید. بسیاری از این مهارتها را در مدرسه و دانشگاه به ما آموزش نمی‌دهند. در هر مرحله از رابطه، می‌توانید به یک مشاور آموزش‌دیده مراجعه کنید و برای یادگیری مهارتهای ضروری رابطه مثل مهارت حل مساله، تصمیم‌گیری و ارتباط موثر از او کمک بخواهید.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مزایا و معایب بچه دار شدن

آیا بعد از ازدواج باید بچه دار شویم ؟ | معایب و مزایای فرزندآوری

آنچه در این پست میخوانید تصمیم به بچه دار شدنبررسی اجمالی معایب بچه دار شدنبررسی اجمالی مزایای بچه دار شدندلایل…

بیشتر بخوانید
خانواده درمانی و اهمیت آن (2)

خانواده درمانی و اهمیت آن

آنچه در این پست میخوانید خانواده درمانی چیست؟توانمندیهای یک خانواده سالماهمیت خانواده درمانیهدف از خانواده درمانی چیست؟خانواده درمانی برای چه…

بیشتر بخوانید
چک کردن گوشی همسرمان

چک کردن گوشی همسرمان چه اشکالی دارد؟

آنچه در این پست میخوانید چه عواملی باعث چک کردن گوشی همسرتان می‌شود؟به همسرتان بی‌اعتماد هستید.می‌ترسید او را از دست…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.