چرا به مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟ - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

چرا به مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟

روانشناس و مشاور کیست

چرا به مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟

مشاوره روانشناسی چه کمکی به ما می‌کند؟ چه زمانی بهتر است که به مشاور مراجعه کنیم؟ آیا بهتر نیست مشکلاتمان را خودمان در خانواده حل کنیم؟

شاید این سوال شما هم باشد.

ما معمولا برای بیماری جسمی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنیم و مراحل درمان را تا بهبودی کامل انجام می‌دهیم؛ اما برای درمان مشکلات روانی نزد متخصص نمی‌رویم. چرا؟

در این مقاله سعی می‌کنیم ضرورت مشاوره روانشناسی را بررسی کنیم و ببینیم چرا در مقابل مراجعه به مشاور، مقاومت می‌کنیم.

چرا به مشاور روانشناسی مراجعه نمی‌کنیم؟

ما دردها و بیماریهای جسمی را با تمام وجود حس می‌کنیم؛ اما به رنجی که از مشکل روانی می‌بریم توجهی نمی‌کنیم. احتمالا از تاثیری که بر کیفیت زندگی ما می‌گذارند، بی‌خبریم یا فکر می‌کنیم به مرور زمان خودش خوب می‌شود.

واقعیت این است که بسیاری از مشکلات روانی، با گذشت زمان نه تنها بهتر نمی‌شوند، بلکه آسیبهای زیادی هم به جسم ما و هم روان ما وارد می‌کنند.

مشکلاتی مثل اضطراب یا وسواس خودشان می توانند باعث ایجاد اختلالات دیگر یا تشدید علائم آنها شوند.

بعضی از اختلالات روانی به‌صورت مزمن سالهاست که با ما هستند و انگار به بودنشان در زندگیمان عادت کرده‌ایم؛ درنتیجه اصلا به مشاوره روانشناسی فکر نمی‌کنیم.

عوامل دیگری مثل هزینه‌های مشاوره یا ترس از برچسب زدن دیگران باعث می‌شود مدتها مشکلات را تحمل کنیم و برای درمان اقدامی نکنیم.

مشاوره و درمان

چرا گاهی به مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟

برای پیشگیری

مراجعه به مشاور فقط برای حل مشکلات روانی نیست؛ گاهی به خاطر آنکه از بروز مشکلات پیشگیری کنیم لازم است از مشاور راهنمایی بگیریم.

مثلا مشاوره قبل از ازدواج کمک می‌کند با آگاهی بیشتری، وارد زندگی مشترک شویم و انتخاب درستی داشته باشیم. در این مشاوره سوالاتی از ما پرسیده می‌شود که هم به شناخت بهتر طرف مقابل و هم خودشناسی ما کمک می‌کند.

مشاوره بعد از ازدواج هم باعث می‌شود بسیاری از اختلاف نظرها در همان مراحل اولیه حل و فصل شوند مشکلات ساده منجر به جدایی نشوند.

مشاوره تحصیلی در مراحل مختلف از انتخاب رشته مناسب تا نحوه درس خواندن به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کند. با راهنمایی مشاور می‌توانند رشته تحصیلی خود را با توجه به علائق و استعدادشان انتخاب کنند؛ همین‌طور تکنیکهای صحیح مطالعه را یاد می‌گیرند. به این ترتیب از افت تحصیلی یا بی‌انگیزه شدن دانش‌آموزان پیشگیری می‌شود.

عبور از مراحل سخت زندگی

همه ما در زندگی روزهای تلخ و شیرین داشته‌ایم. تجربیاتی مثل جدایی، سوگ عزیزان، ورشکستگی مالی، اخراج از محل کار، بیماری سخت خودمان یا نزدیکانمان و بسیاری از مشکلات دیگر که هر کدام احتمالا برای مدتی انرژی و لذت زندگی کردن را از ما گرفته‌اند یا باعث شده‌اند امیدمان را به آینده از دست بدهیم.

این مراحل دیر یا زود تمام می‌شوند؛ اما ممکن است سلامت روانمان را تحت تاثیر قرار دهند.

با کمک مشاوره روانشناسی می‌توانیم به سلامت از این مراحل عبور کنیم.

افزایش کیفیت زندگی با یادگیری مهارتهای کاربردی

همیشه برای مراجعه به مشاور لازم نیست مشکل جدی و حادی داشته باشیم. گاهی نیاز داریم بعضی از مهارتهای زندگی را یاد بگیریم تا کیفیت زندگی خودمان و اطرافیانمان را افزایش دهیم.

مهارتهایی مثل حل مساله، تصمیم‌گیری، ارتباط موثر و سایر مهارتها با کمک جلسات مشاوره روانشناسی به دست می‌آیند.

همچنین با شناخت برخی از باورهای غلط و تحریفهای شناختی خود، می توانیم نگاهمان را به زندگی تغییر دهیم. با تغییر نگرش و افکارمان، رفتار ما هم تغییر می‌کند؛ درنتیجه احتمالا بازخوردی که از اطرافیان می‌گیریم بهتر می‌شود. عزت نفس و اعتماد به نفسمان بالا می‌رود و می‌توانیم تصمیمهای بهتری بگیریم.

درمان مشکلات روانی

مشکلاتی مثل وسواس، اضطراب و افسردگی انرژی زیادی از ما می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند از زندگیمان لذت ببریم. همچنین بر روابط عاطفی و اجتماعی ما هم تاثیرگذارند.

بسیاری از آنها با مراجعه به موقع و راهکارهای متنوع موجود، قابل درمان هستند.

یک مشاور خوب چه ویژگیهایی دارد؟

برای مشاوره روانشناسی باید به کسی مراجعه کنیم که در این زمینه متخصص است و تحصیلات و تجربه لازم را دارد.

مشاور ریشه‌های ایجاد مشکل را پیدا و آن را از جنبه‌های مختلف، بررسی می‌کند.

مشاور خوب شنونده خوبی است و کمک می‌کند با حرف زدن درباره مشکلمان، تخلیه هیجانی را تجربه کنیم و حس بهتری داشته باشیم.

تفاوت مشاور خوب با دوست مهربانی که به حرفمان گوش می‌دهد این است که مشاور می‌تواند با استفاده از دانش و تجربه خود، راه‌حل مناسبی را هم به ما نشان دهد.

مشاور خوب، به‌ جای قضاوت، همدلی می‌کند و رازدار است.

جطور می‌توانیم از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنیم؟

برای استفاده از این خدمات می‌توانیم به مراکز مشاوره مراجعه کنیم. بعضی از این مراکز به‌صورت تخصصی در یک یا چند حیطه خاص فعالیت می‌کنند؛ مثلا مشاوره ازدواج و طلاق یا مشاوره ترک اعتیاد.

مراکز و کلینیکهایی هم هستند که تمام زمینه‌ها را پوشش می‌دهند و از تخصص چندین مشاور، روانشناس و روانپزشک استفاده می‌کنند. در این مراکز برحسب نیاز، خدمات روان‌درمانی و دارودرمانی با هم ارائه می‌شود.

امروزه با گسترش خدمات آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، امکان استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین هم وجود دارد. برای این کار کافیست در اینترنت به دنبال روانشناسان باتجربه که رزومه خوبی هم دارند بگردیم. روانشناسان موردتایید دارای شماره نظام روانشناسی هستند و به این ترتیب از کسانی که بدون تخصص اقدام به مشاوره می‌کنند، متمایز می‌شوند.

پس از انتخاب مشاور می‌توانیم وقت مشاوره آنلاین را رزرو کنیم و با هماهنگی مشاور، در یکی از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسانها یا سایت مشاوره، از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنیم.

ممکن است برای حل مشکل به یک یا چند جلسه مشاوره نیاز باشد.

کافیست برای حل مساله، گام اول را برداریم، دسترسی به مشاور خوب کار سختی نیست.

 

مقالات دیگر:

روشهای درمان افسردگی

مشاوره آنلاین چیست و چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
تعرض جنسی در کودکان و آسیب در بزرگسالی

سو استفاده جنسی از کودکان و مشکلات در بزرگسالی ؛ آری یا خیر ؟!

آنچه در این پست میخوانید آیا قربانی سو استفاده جنسی شدن در دوران کودکی به بروز مشکلاتی در دوران بزرگسالی…

بیشتر بخوانید

تاثیر ورزش بر روان نوجوانان

آنچه در این پست میخوانید ۱۰ تأثیر روانی ورزش‌ بر سلامت روان نوجوانان:ورزش و افسردگیبرای دفع اضطراب، به فعالیت بپردازیدورزش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.