اهمیت دوستی و داشتن دوست در زندگی - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

اهمیت دوستی و داشتن دوست در زندگی

ما در این مقاله بهراهمیت دوستی در بهبود کیفیت زندگی می پردازیم

دوستی، کالایی تجملی نیست که داشتن یا نداشتنش اختیاری باشد. شاید اولین بار باشد که این جمله را می بینید اما حقیقت آن است که “دوست ، به اندازه آب و اکسیژن برای ما ضروری است.”  به بیان ساده تر: اگر سلامت و شادی می خواهیم، ​​دوستی را امری واجب بدانید. و اهمیت دوستی را بیشتر درک کنید.

نیکول وایتینگ(Nicole Whiting) دونده ای معروف و مربی در حوزه کوچینگ می‌نویسد: «چه می‌شود اگر دوستی‌مان را به همان شکلی که روابط عاشقانه‌مان را جشن می‌گیریم،  جشن بگیریم؟». در این مقاله، ما به موضوع اهمیت دوستی در تمام دوران زندگی و چگونگی حفظ آن می پردازیم.

اهمیت دوستی

برای اینکه اهمیت داشتن دوست در زندگیمان را بررسی کنیم، باید سری به اعداد و ارقام خطرات تنهایی و نداشتن دوست اشاره کنیم. آمارها  در مورد خطرات سلامتی مرتبط با فقدان دوستی، بسیار تکان دهنده است. در یک پژوهش، بر  بیش از 308000 نفر، مشخص شد افرادی که هیچ دوستی ندارند یا دوستی با کیفیت پایینی دارند، دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند؛ به بیانی عاملی خطرناک تر از اثرات کشیدن 20 نخ سیگار در روز..

حال برای اینکه بتوانیم دوستی با کیفیت تری را ایجاد کنیم، در وهله اول باید 3 باور غلط در مورد روابط دوستانه را بررسی کرده و سعی کنیم خود را از الگوی های انزوا و تنهایی رها کنیم.

3 باور غلط در بحث اهمیت دوستی

1.شما باید دوست صمیمی داشته باشید

درست است که در دوران کودکی و نوجوانی داشتن دوستی صمیمی امری غیر ممکن نیست. در حقیقت دسترسی به «دوستان صمیمی» در دوران کودکی و نوجوانی به دلیل بودن در فضای مدرسه و بازی، آسان تر است. اما نگه داشتن این وضعیت در دوران بزرگسالی دشوارتر می شود.

اما نکته مهم و حائز اهمیت این است که ، برای بهره مندی از مزایای سلامت روانی و اجتماعی، خوشبختانه داشتن دوست صمیمی ضروری نیست.  به زبانی ساده تر، برای داشتن روابط سالم، نیازی به یافتن دوست صمیمی ندارید.

2.زمان زیادی را برای دوستان خود نگذارید، این دوستی بی ارزش می شود.

به دلیل دغدغه های روزافزون زندگی و مشکلات پیچیده ما در دنیای مدرن، غیر ضروری و غیر منطقی است که انتظار داشته باشیم برای روابط دوستانه خود تمام وقت مان را اختصاص دهیم. بسیاری از دوستی‌های عمیق و غنی می‌توانند با وجود رفت وآمد های کمی به قوت خود باقی بماند. در حقیقت، کیفیت، نه کمیت زمان، بیشترین اهمیت را در رابطه دوستی دارد.

3.دوستان همیشگی هستند

همه ما از کودکی تا بزرگسال دچار تغییراتی در زندگی خود می شوند. تغییر روابط دوستانه هم یکی از آن تغییرات طبیعی است. به بیانی، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما باید همه افراد را در زندگی خود نگه دارید؛ فقط به این دلیل که آنها همیشه حضورداشته اند.

با وجود اینکه از دست دادن بعضی از روابط دوستانه می تواند ناراحت کننده باشد؛ شما اجازه دارید که غمگین باشید در عین حال به این باور رسیده باشید روابط دوستانه همیشگی نیستند.

در نهایت، دوستان خوب می توانند در خوشی ها در کنار شما باشند و در ناخوشی ها حمایتتان کنند. به شما این فرصت را می دهند که با همراهی دوستاناتان اهداف خود را پیش ببرید. این موضوع، تاییدی است بر اهمیت دوستی در روابطمان در طول زندگی!

چگونه می توانم دوستی های سالم را در طولانی مدت حفظ کنم؟

قطعا حفظ دوستی های طولانی مدت و با کیفیت، معنای عمیقی را در زندگی مان به همراه دارد. راه هایی وجود دارد که می تواند به ما کمک کند تا طناب دوستی را در دستان خود نگه داریم. دوستی ها مستلزم آن است که:

1.برای رابطه دوستی خود ارزش قائل شوید و به طور منطقی برای آن وقت بگذارید.

2.اعتماد و صداقت را در خود پرورش دهید؛ زیرا دوستی های محکم و قوی بر پایه اعتماد و صداقت ساخته می شوند.

3.اگر با دوستانتان به اختلاف خوردید، سعی کنید با گفت و گو آن را حل کنید؛ نه با پرخاش و بددهانی.

4.مهارت عذرخواهی کردن را یادبگیرید.

5.سعی کنید شنونده خوبی باشید                                                                                                                                                                                                     

 

فواید دوستی

دوست فواید زیادی دارد که در این جا به بخشی از آن با توجه به اهمیت دوستی اشاره خواهیم کرد.

1.احساس تعلق بیشتری به زندگی خواهید داشت.

2.شادی شما در زندگی بیشتر خواهد شد  و استرستان کاهش می یابد.

3.اعتماد به نفس و عزت نفستان افزایش می یابد.

4.دوست به عنوان حمایت کننده می تواند به شما کمک می کند تا با آسیب هایی مانند طلاق، بیماری جدی، از دست دادن شغل یا مرگ عزیزان خود، کنار بیایید.

5.دوست می تواند شما را تشویق به تغییر یا اجتناب از سبک زندگی ناسالم کند :مانند نوشیدن بیش از حد الکل یا ورزش نکردن.

6.دوستان همچنین نقش مهمی در ارتقای سلامت کلی شما دارند. افراد با ارتباطات اجتماعی قوی، خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی مهم ازجمله افسردگی، فشار خون بالا و شاخص توده بدنی ناسالم (BMI) را کاهش می دهند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که افرادی روابط معنادار و حمایت اجتماعی دارند، احتمالاً عمر طولانی تری خواهند داشت.

چگونه سعی کنیم دوستی های جدید ایجاد کنیم؟

برای پیدا کردن دوستان جدید، خودتان را به یک مکان های خاص برای ملاقات با مردم محدود نکنید.سعی کنید با گروه های مختلفی از افراد ملاقات کنید.

به عنوان مثال، چندین مورد از این ایده ها را امتحان کنید:

1.در رویداد های مختلف شرکت کنید.

به دنبال گروه ها یا مکان هایی باشید که حول علاقه یا سرگرمی شما فعالیت دارد. ممکن است این گروه ها را به صورت آنلاین در فضای مجازی پیدا کنید، یا ممکن است از طریق اطرافیان خود این گروه ها را بیابید.

2.داوطلب شوید.

وقت یا مهارت های خود را در بیمارستان، مساجد، مراکز اجتماعی، گروه خیریه یا سازمان دیگر ارائه دهید. وقتی با افرادی کار می کنید که دارای علایق مشترک هستند، می توانید ارتباطات قوی و روابط دوستی ایجاد کنید.

3.علایق جدید پیدا کنید.

برای ملاقات با افرادی که علایق مشابهی دارند، کلاس ها یا دوره های آموزشی که در جامعه برگزار می شود را شرکت کنید. این کار باعث می شود هم مهارت های خود را ارتقا دهید و هم دوستانی را پیدا کنید که در بحث علایق شما، در یک مسیر هستند.

 سخن پایانی

ایجاد و حفظ روابط دوستانه، انقدرها هم راحت نیست. ما در دنیایی زندگی می کنیم که حفظ روابط اجتماعی،با توجه به اهمیت دوستی برای سلامت روان و جسممان ضروری است.

به یاد داشته باشید، برای ایجاد دوستی های جدید یا ارتباط مجدد با دوستان قدیمی، هرگز دیر نیست. صرف زمان برای تقویت روابط دوستانه می‌تواند در آینده، سلامت روان بهتر و چشم‌انداز روشن‌تری را پیش بینی کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
تعرض جنسی در کودکان و آسیب در بزرگسالی

سو استفاده جنسی از کودکان و مشکلات در بزرگسالی ؛ آری یا خیر ؟!

آنچه در این پست میخوانید آیا قربانی سو استفاده جنسی شدن در دوران کودکی به بروز مشکلاتی در دوران بزرگسالی…

بیشتر بخوانید
بحران هویت در نوجوانی

هویت نوجوان چگونه شکل می گیرد ؟ | روش های شکل گیری هویت سالم نوجوان

آنچه در این پست میخوانید از کجا بفهمیم بحران هویت رو در نوجوانی به درستی گذروندیم ؟تغییرات اساسی شناختی در…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.