نقش مادر در تربیت دختر چیست؟ - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

نقش مادر در تربیت دختر چیست؟

نقش مادر در تربیت دختر چیست

نقش مادر در تربیت دختر چیست؟

پدر و مادر هردو در تربیت فرزندان نقش و مسئولیت مهمی دارند؛ اما نقش مادر در تربیت دختر به‌خاطر شباهتهای جنسیتی و عاطفی، اهمیت زیادی دارد.

باتوجه به سن دختر و مرحله رشدی او، نحوه برخورد مادر هم باید متفاوت باشد. در این مقاله به مهمترین نکاتی که در تربیت دختر توسط مادر اهمیت دارد، می‌پردازیم.

دخترتان را همان‌طور که هست، بپذیرید

درست است که او دختر شماست؛ حتی ممکن است ازنظر ظاهری هم شباهت زیادی به شما داشته باشد. اما فراموش نکنید که او یک انسان مستقل است. ممکن است طرز تفکر یا علائقش با شما متفاوت باشد. او از نسل دیگری است؛ پس احتمالا بعضی از ارزشهای شما را به چالش می‌کشد و کارهایی را انجام می‌دهد که شما دوست ندارید.

به‌جای تحت‌فشار گذاشتن او که باعث افزایش لجبازی و پرخاشگری دخترتان می‌شود و رابطه شما را خراب می‌کند، با او حرف بزنید. حرفهایش را بشنوید و به سوالاتش جواب منطقی و منصفانه بدهید.

نقش مادر در تربیت دختر

نقش مادر در تربیت دختر: کمک به رشد ویژگیهای زنانه در او

درست است که پدر نقش مهمی در رشد شخصیت دختر دارد؛ اما شما به‌عنوان مادر او، می‌توانید زمینه را برای رشد ویژگیهای زنانه مثل لطافت، محبت و پرورندگی در دخترتان فراهم کنید. او به شما نگاه می‌کند و از حرکات و رفتارتان الگو می‌گیرد.

تقویت احساس ارزشمندی و عزت‌نفس

نقش مادر در تربیت دختر منحصربه ویژگیهای زنانه نیست. شما می‌توانید از کودکی طوری با او رفتار کنید که احساس ارزشمندی و عزت‌نفس داشته باشد. رفتار شما، حرفهایتان و حتی زبان بدنتان به او یاد می‌دهد ارزش خود را به‌عنوان یک انسان، از دستاوردهایش جدا کند.

شما با دادن عشق بی‌قیدوشرط به دخترتان، به او یادآوری می‌کنید جدا از نتایجی که از عملکردش می‌گیرد، همیشه دوست‌داشتنی و محترم است. از ظاهرش انتقاد نکنید؛ این حس را به او القا نکنید که ارزشش وابسته به استانداردهای اجتماعی تناسب اندام یا زیباییهای ظاهری اوست.

نقش مادر در تربیت دختر: پرورش دختر قوی و بااعتمادبه‌نفس

شما به‌عنوان یک مادر، می‌توانید به او یاد بدهید ویژگیهای زنانه، یک نقطه‌ضعف نیستند و او می‌تواند به‌عنوان یک دختر در جنبه‌های مختلف زندگی رشد کند. او یاد می‌گیرد باوجود ظرافتهای زنانه، می‌تواند در چالشهای زندگی مقاوم باشد و از تمام استعدادها و ظرفیتش برای رسیدن به آرزوهایش کمک بگیرد.

شاید او نقاط‌قوت خودش را نمی‌شناسد. نقش مادر در تربیت دختر، اینجا پررنگ می‌شود. وقت آن است که شما به او نشان دهید توانمندیهایش را باور می‌کنید. دستاوردهایش را ببینید و با پاداش مناسبی، تشویقش کنید.

شما می‌توانید الگوی خوبی در پشتکار و تسلیم نشدن باشید و به او یادآوری کنید کمک خواستن از دیگران، نشانه ضعف نیست. او به شما نگاه می‌کند و از کارها و عملکرد شما تقلید می‌کند.

به او فرصت انتخاب و تصمیم‌گیری بدهید؛ اما کنارش باشید و حمایتش کنید. او را به‌خاطر اشتباهاتش سرزنش و تحقیر نکنید و به او فرصت درس گرفتن از شکستهایش را بدهید.

زمانی را برای وقت گذراندن و تفریح با دخترتان درنظر بگیرید

یک مادر خوب لزوما نباید درحال امرونهی یا راه‌وچاه نشان دادن باشد. گاهی مثل دو دوست از بودن کنار هم لذت ببرید. با هم آشپزی کنید؛ به پیاده‌روی در طبیعت بروید؛ یک فیلم شاد ببینید. سعی کنید یک رابطه باکیفیت و صمیمانه داشته باشید.

به علائق او توجه کنید و فعالیتهای مشترک و لذتبخشی برای با هم بودن پیدا کنید. هرچقدر شما بیشتر با او وقت بگذرانید، دخترتان کمتر تمایل دارد خودش را با شبکه‌های اجتماعی و روابط مجازی نامناسب سرگرم کند.

نقش مادر

نقش مادر در تربیت دختر: به او آگاهی کافی درباره بلوغ بدهید و او را برای این مرحله آماده کنید

مرحله بلوغ، یک مرحله مهم در زندگی دخترتان است. او را از قبل برای این مرحله آماده کنید و اطلاعات کافی درباره سلامت جسمی، نشانه‌های این دوران و بهداشت باروری به او بدهید. درغیراین‌صورت او اطلاعات نادرست را از راههای دیگری به‌دست می‌آورد.

به خودتان اهمیت دهید و خودتان را دوست داشته باشید تا مادر بهتری هم برای دخترتان باشید

به‌دلیل اهمیت نقش مادر در تربیت دختر، باید اول برای خودتان ارزش قائل باشید تا بعد بتوانید به دخترتان حس ارزشمندی را القا کنید. خودتان را دوست داشته باشید تا بتوانید به‌اندازه کافی به دخترتان محبت کنید.

درصورت نیاز از متخصص و مشاور کمک بگیرید

برای اینکه در تربیت دخترتان، حداقل مشکل را داشته باشید و با آرامش، شاهد طی شدن دوره‌های رشدی او باشید، بهتر است از تجربیات مشاور یا متخصص برای حل چالشها استفاده کنید.

نکات پایانی نقش مادر در تربیت دختر

مادر نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت و موفقیتهای دختر در زندگی عاطفی و اجتماعی آینده او دارد. دختری که در شرایط مناسب و در آرامش و محبت کافی بزرگ شده است، یاد می‌گیرد خود واقعی‌اش را بپذیرد و دوست داشته باشد.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مهارت نادیده گرفتن

مهارت نادیده گرفتن فرزند | مهارت های فرزندپروری

آنچه در این پست میخوانید تعریف نادیده گرفتنرفتارهای زیر را می‌توان نادیده گرفتاصولی که در بکارگیری این مهارت باید به…

بیشتر بخوانید
روش های صحیح دستور دادن به فرزند

روش صحیح دستور دادن به کودک | مهارت های فرزندپروری

آنچه در این پست میخوانید دستورهای زنجیره ای:دستورهای مبهمدستورهای پرسشیدستورهایی که به دنبالش دلیل و منطق آورده می‌شود:روش دستور دادن…

بیشتر بخوانید
روش های پاداش دادن به کودک

روش‌های پاداش دادن به کودک | مهارت های فرزندپروری

آنچه در این پست میخوانید چگونه کودکان را مورد تشویق قرار دهیم؟پاداش های کلامیپاداش های غیر کلامینکات مربوط به پاداش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.