نشانه‌ های رابطه سالم چیست؟ - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

نشانه‌ های رابطه سالم چیست؟

نشانه‌ های رابطه سالم

نشانه‌ های رابطه سالم چیست؟

همه از داشتن رابطه سالم استقبال می‌کنند و دوست دارند در رابطه عاشقانه، محترمانه و همراه با رشد و پیشرفت باشند. بسیاری از افراد اصلا نشانه های رابطه سالم را نمی‌شناسند و به همین دلیل مدتها در رابطه نامناسبی می‌مانند به امید اینکه گذشت زمان به‌خودی‌خود مساله را حل کند.

بعضی از افراد هم باوجود اینکه کاملا می‌دانند رابطه‌شان سالم نیست اما به دلایل مختلفی ازجمله تنهایی، پایین بودن عزت‌نفس یا حتی عدم توانایی مالی، همچنان در آن رابطه ناسالم می‌مانند.

در این مقاله قصد داریم برخی از نشانه های رابطه سالم را با هم بررسی کنیم؛ ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم برای کسب آگاهی بیشتر از مناسب بودن رابطه‌تان پیش از ازدواج، به مشاور مراجعه کنید.

یکی از نشانه های رابطه سالم این است که آرامش و شادی زندگیتان بیشتر از مشکلات آن است.

داشتن یک رابطه سالم به این معنی نیست که هیچ وقت با هم مشکلی نداشته باشید. به‌عنوان دو انسان حتما در برخی از زمینه‌ها با هم اختلاف‌نظر دارید؛ حتی ممکن است گاهی از دست هم ناراحت شوید. اما مهم است که اکثر اوقات از بودن کنار هم لذت ببرید و در رابطه، احساس آرامش کنید.

رابطه سالم

یکدیگر را همان‌طور که هستید، می‌پذیرید.

یکی از نشانه های رابطه سالم این است که تفاوتهای هم را می‌پذیرید و دوست داشتن همسرتان را وابسته به تغییر او مطابق میلتان نمی‌دانید.

اختلاف دیدگاهها می‌تواند گاهی تبدیل به چالش شود؛ اما کمک می‌کند مسائل دنیا را از زاویه متفاوتی ببینید و حتی می‌تواند باعث رشد شما شود.

ازطرفی اگر یکدیگر را با تمام تفاوتهایتان بپذیرید، کنار هم احساس راحتی بیشتری می‌کنید. اعتمادتان به هم زیاد می‌شود و می‌دانید از نقاط ضعف هم سوءاستفاده نمی‌کنید. می‌توانید بدون ترس از قضاوت یا ناراحتی طرف مقابل، حرفتان را بزنید و مجبور نیستید به‌خاطر دوام زندگیتان، همیشه نقاب داشته باشید.

بدون قید و شرط یکدیگر را دوست دارید.

یکی از نشانه های رابطه سالم این است که وقتی به همسرتان محبت می‌کنید، درحال معامله برای جلب محبت او نیستید. اگر هدیه دلخواهش را می‌خرید، واقعا می‌خواهید او را خوشحال کنید؛ نه اینکه منتظر باشید تا او لطفتان را جبران کند.

یکی از نشانه های رابطه سالم این است که هردو نفرتان عزت‌نفس بالایی دارید.

برای اینکه بتوانید طرف مقابلتان را دوست داشته باشید، باید اول خودتان را دوست داشته باشید و برای خودتان ارزش قائل شوید. اگر به خودتان احترام نگذارید، نمی‌توانید رفتار محترمانه‌ای با همسرتان داشته باشید.

همچنین محبت همسرتان را می‌پذیرید و به او هم اجازه می‌دهید حمایتتان کند و برای خوشحال کردن شما تلاش کند؛ چون خودتان را لایق یک رابطه خوب می‌دانید.

با زبان عشق هم آشنا هستید.

هرکدام از شما نوع خاصی از ابراز محبت را بیشتر می‌پسندد. ممکن است همسرتان دوست داشته باشد برایش هدیه بخرید یا غذای موردعلاقه‌اش را بپزید.

یکی دیگر از نشانه های رابطه سالم این است که درباره زبان عشق همسرتان با او حرف می‌زنید. یعنی برایتان مهم است مطابق میل و علاقه او رفتار کنید تا لذت بیشتری را به او هدیه دهید.

 هرکدام از شما این فرصت را دارید که زمانی را به علایق غیرمشترکتان اختصاص دهید.

داشتن رابطه سالم به این معنی نیست که در تمام طول شبانه‌روز با هم باشید. به‌عنوان دو انسان، حق دارید علائق متفاوتی داشته باشید. یکی از نشانه های رابطه سالم این است که هر دو شما می‌توانید بدون احساس گناه، به کارهای دلخواه خودتان بپردازید و مستقل باشید.

می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی همسرتان به تفریح موردعلاقه‌اش مشغول است، شما هم با فعالیت دلخواهتان خودتان را سرگرم کنید.

نشانه‌ رابطه سالم

برای کارهای مهم زندگی با هم مشورت می‌کنید و تصمیم می‌گیرید.

هردوی شما در این رابطه هم سهم و هم مسئولیت دارید. همان‌طور که نمی‌توانید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید، نباید نظراتتان را هم به طرف مقابلتان تحمیل کنید.

در یک رابطه سالم، وظایف و کارها تقسیم می‌شوند و هر دوطرف مسئولیت اتفاقات زندگی را به عهده می‌گیرند.

یکی از نشانه های رابطه سالم، احساس رضایت جنسی است.

برای دوام زندگی مشترکتان و برای حفظ شادابی و عزت‌نفس هر دو طرف، داشتن یک رابطه جنسی راحت، امن و لذتبخش بسیار مهم است. این موضوع باعث افزایش صمیمیت و اعتماد بین شما و همسرتان می‌شود و از یکنواختی در رابطه جلوگیری می‌کند.

نیازهای همسرتان برایتان مهم هستند.

هردوی شما برای شناخت نیازهای هم وقت کافی می‌گذارید و تلاش می‌کنید درحد توانتان این نیازها را برطرف کنید. به نیازهای همسرتان احترام می‌گذارید. به خودتان هم حق می‌دهید درباره نیازهایتان با او گفتگو کنید و از همسرتان توقع ندارید نیازهایتان را حدس بزند.

در لحظات مهم زندگی در کنار همسرتان هستید.

زندگی پر از روزهای خاص خوشحال‌کننده یا ناراحت کننده است. به‌عنوان مهمترین فرد زندگی همسرتان سعی می‌کنید در این روزها در کنارش باشید و در خوشحالی یا غمش واقعا شریک هستید.

رابطه بینتان برد-برد است.

شما و همسرتان یک تیم هستید و شکست هرکدامتان به معنی شکست دیگری است. اگر رابطه شما سالم باشد، سعی نمی‌کنید در چالشها، مچ همسرتان را بگیرید یا او را محکوم کنید.

اگر اشتباهی در تصمیم‌گیریها وجود داشته باشد یا مشکلی ایجاد شود، می‌توانید با همدلی و همفکری آن را حل کنید. سعی می‌کنید از دید همسرتان به موضوعات نگاه کنید و درباره دلیل کارهایش با احترام و همدلی با او صحبت کنید.

چشم‌انداز مشترکی برای آینده رابطه دارید.

شما در مسیر زندگی، همراه هم هستید؛ پس یکی از نشانه های رابطه سالم این است که برای آینده، اهداف مشترکی دارید. با هم برای رسیدن به هدفهای مشترکتان برنامه‌ریزی می‌کنید و در کنار هم از فرازونشیبهای زندگی عبور می‌کنید.

جمع‌بندی درباره نشانه های رابطه سالم

یک رابطه سالم با وجود چالشهایی که طبیعی هم هستند، سرشار از عشق، احترام و امنیت است. برای رسیدن به این نقطه هردوی شما باید وقت بگذارید. یکدیگر را بهتر بشناسید و به نیازهای هم بیشتر توجه کنید.

 

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
خودکشی و راهکار های جلوگیری از آن

خودکشی و راه های جلوگیری از آن

آنچه در این پست میخوانید علایم هشداردهنده خودکشی :عوامل خطر خودکشی :چگونه میتوانیم از خودکشی جلوگیری کنیم ؟چگونه با کسی…

بیشتر بخوانید
مهارت مدیریت هیجان (1)

مهارت مدیریت هیجان و راهکارهایی برای بهبود آن

آنچه در این پست میخوانید هیجان چیست؟مهارت مدیریت هیجان چیست؟داشتن مهارت مدیریت هیجان چه کمکی به ما می‌کند؟راهکارهایی برای تقویت…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.