مهارت مراودات بین فردی چطور به بالا رفتن کیفیت زندگی‌ شما کمک می‌کند؟ - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

مهارت مراودات بین فردی چطور به بالا رفتن کیفیت زندگی‌ شما کمک می‌کند؟

مهارت مراودات بین فردی (2)

مهارت مراودات بین فردی چطور به بالا رفتن کیفیت زندگی‌ شما کمک می‌کند؟

داشتن مهارت مراودات بین فردی یکی از مهمترین مهارتهای زندگی است که هم در روابط عاطفی و شخصی شما و هم در پیشرفت شغلی و کاری‌تان بسیار تاثیرگذار است.

شما در جامعه و بین انسانها زندگی می‌کنید و نمی‌توانید بدون برقراری ارتباط سالم و سازنده با دیگران، در ابعاد مختلف زندگیتان موفق شوید. اگر سازگاری و انعطاف‌پذیری نداشته باشید، در چالشهای زندگی دچار مشکل می‌شوید.

آموختن این مهارت برای توسعه فردی و داشتن آرامش اهمیت زیادی دارد. در این مقاله درباره مهارت مراودات بین فردی و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

 INTERPERSONAL EFFECTIVENESS SKILLS

مهارت مراودات بین فردی چیست؟

این مهارت مجموعه‌ای از توانمندیها و تکنیکهایی است که باعث می‌شود تعامل و ارتباط بهتری با دیگران داشته باشید. داشتن این مهارت، تاثر مستقیمی بر میزان موفقیت و رشد شما دارد. مهارتهای زیادی را می‌توانیم در زیرمجموعه مهارت مراودات بین فردی قرار دهیم که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

هوش عاطفی بالا

داشتن هوش عاطفی بالا به شما کمک می‌کند هیجانات خودتان را مدیریت کنید و درمواقع حساس بتوانید درست رفتار کنید. همچنین می‌توانید در کارهای تیمی بهتر عمل کنید؛ دیگران را درک و با آنها همدلی کنید. هوش عاطفی باعث می‌شود خودتان و افکار و احساساتتان را بهتر بشناسید و خودمدیریتی بالایی هم داشته باشید.

توانایی رهبری و الهام‌بخشی

اگر دارای این مهارت باشید می‌توانید مسئولیتهای بزرگتری را به‌عهده بگیرید؛ وظایف را بین به‌درستی و براساس تواناییهای دیگران تقسیم کنید و به آنها انگیزه حرکت بدهید. با داشتن مهارت رهبری، شما توانایی حل مساله و سازماندهی کارها را دارید؛ می‌توانید زمان را مدیریت کنید؛ سازگاری و صبر زیادی دارید و می‌توانید روی دیگران تاثیرگذار باشید.

مهارت مراودات بین فردی

توانایی مذاکره موثر

توانایی مذاکره کردن و به‌نتیجه رساندن بحثها یکی از مهارتهای مهم زیرمجموعه مهارت مراودات بین فردی است. شما هر شغلی که داشته باشید، با داشتن این مهارت می‌توانید موفق‌تر باشید. برای پیشرفت در کارهایتان باید بتوانید تعامل موثری با دیگران برقرار کنید و با آنها به توافق برسید.

مهارت انتقادپذیر بودن

این مهارت باعث می‌شود دربرابر تغییرات مقاومت نکنید و مدام درحال یادگیری مهارتهای جدید و بهبود خودتان باشید. انعطاف‌پذیر بودن و شنیدن فعال نظرات دیگران به شما کمک می‌کند از فیدبکهای آنها استفاده کنید و خودتان را با شرایط جدید سازگار کنید.

توانایی همدلی با دیگران

به کمک این مهارت، به حرفهای دیگران گوش می‌کنید؛ احساسات آنها را بهتر درک می‌کنید و جهان را از دریچه دید آنها می‌بینید. به‌این ‌ترتیب می‌توانید از آنها پشتیبانی کنید و به اطرافیانتان نزدیکتر شوید.

شرکت در کارهای تیمی

برای انجام کارهای بزرگ، نیاز به همراهی و مشارکت دیگران دارید. باید بتوانید ایده‌های خلاقانه آنها را بشنوید و از توانمندیهای آنها استفاده کنید. همچنین وظایف را بین همکارانتان تقسیم و به آنها اعتماد کنید.

مهارت حل تعارض

نظرات مخالف را بشنوید و برای آنها احترام قائل باشید. بحث را بدون تنش پیش ببرید و استرسها را کنترل و مدیریت کنید. مهارتهای غیرکلامی شما در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

توانایی برقراری ارتباط با دیگران

یکی از مهمترین مهارتهای مرتبط با مهارت مراودات بین فردی، توانایی برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با دیگران است. باید گوش دادن فعال را یاد بگیرید و سعی کنید دیگران را درک کنید. مهارتهای کلامی خودتان را تقویت کنید و روشهای ارتباطی دنیای مدرن مثل اینترنت و ارتباطات مجازی را هم یاد بگیرید.

مثبت‌اندیش باشید

این ویژگی به شما انگیزه تحرک و رشد می‌دهد و کمک می‌کند روی اهدافتان متمرکز باشید. همچنین می‌توانید از انجام مسئولیتهایتان لذت ببرید.

قابل‌اطمینان باشید

داشتن تعهد به قول‌وقرارها و انجام درست وظایف باعث می‌شود دیگران به شما اعتماد کنند و محبوبیت بیشتری هم پیدا کنید.

مهارت مراودات بین فردی ۱

داشتن مهارت مراودات بین فردی چه اهمیتی دارد؟

  • کمک می‌کند ارتباط مثبت، سازنده و سالمی با دیگران برقرار کنید و شبکه اجتماعی موثری را تشکیل دهید.
  • بهبود ارتباط با دیگران باعث موفقیت و پیشرفت شما در زمینه‌های مختلف می‌شود.
  • داشتن ارتباط سالم با دیگران یکی از نیازهای اساسی انسان است و بهبود مهارت مراودات بین فردی به سلامت روانی و رشد شخصیت شما هم کمک می‌کند. همچنین احتمال بروز افسردگی و سایر مشکلات روانی را کاهش می‌دهد.
  • عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفس شما را بالا می‌برد.
  • کیفیت زندگی شما و اطرافیانتان را بالا می‌برد و باعث احساس رضایت از زندگی می‌شود.
  • مشارکت کارکنان و بهره‌وری را در محیط کار بیشتر می‌کند.
  • باعث افزایش محبوبیت شما درمیان اطرافیان می‌شود.
  • بلدبودن قوانین زندگی جمعی و ارتباط با دیگران مانع طردشدن شما در جامعه می‌شود.
  • زمینه رشد استعدادهای بالقوه کارکنانتان را فراهم می‌کند.

چطور می‌توانید مهارت مراودات بین فردی را تقویت کنید؟

  • یک شبکه ارتباطی برای خودتان تشکیل و آن را توسعه دهید. از فرصتهای مختلفی که برای آشنایی با افراد جدید و موثر به‌وجود می‌آید، به‌خوبی استفاده کنید.
  • برای برقراری ارتباط سالم و موثر، نیاز به اعتماد متقابل دارید. همکاری و حل مشکلات و تعارضها در رابطه‌ای که پر از بی‌اعتمادی، تکبر یا اضطراب است، به‌سختی امکان‌پذیر است.
  • سعی کنید نقاط قوت و توانمندیهای خودتان را با کمال احترام به دیگران معرفی کنید.
  • به انتقادهای سازنده دیگران توجه کنید. بازخورد اطرافیان یک راه سازنده برای بهبود و تقویت مهارتها و رفع نقاط ضعفتان است.
  • در زمینه بهبود مهارت مراودات بین فردی آموزش ببینید و مطالعه کنید تا مدام درحال پیشرفت باشید. مهارتهای جدید یاد بگیرید. شما می‌توانید از مشاهده رفتار دیگران هم نکات زیادی یاد بگیرید.
  • از دورهمی‌های دوستانه و کاری دوری نکنید. هرکدام از این دورهمی‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای تمرین مهارتهای ارتباطی شما باشد؛ ضمن اینکه زمینه را برای توسعه شبکه ارتباطی‌تان فراهم می‌کند.
  • افکار و احساسات خود را با اطرافیانتان به اشتراک بگذارید و نظر آنها را هم بپرسید.
  • به‌صورت مداوم تلاش کنید روابط خود را اصلاح کنید. هر رابطه‌ای نقاط ضعفی دارد که می‌توانید برای بهبود آن وقت بگذارید.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع مقابله با افسردگی

هر آنچه درباره افسردگی باید بدانید + آزمون سنجش افسردگی

آنچه در این پست میخوانید پرسشنامه افسردگی + آنلاین و رایگانچه کسی افسرده میشود؟علت های افسردگی چیست؟چطور رفتار پر افسردگی…

بیشتر بخوانید
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
خودکشی و راهکار های جلوگیری از آن

خودکشی و راه های جلوگیری از آن

آنچه در این پست میخوانید علایم هشداردهنده خودکشی :عوامل خطر خودکشی :چگونه میتوانیم از خودکشی جلوگیری کنیم ؟چگونه با کسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.