افسردگی در مدرسه | آیا مدرسه باعث افسردگی نوجوانان می شود؟ - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

افسردگی در مدرسه | آیا مدرسه باعث افسردگی نوجوانان می شود؟

اختلال افسردگی درسنین نوجوانی و دبیرستان نسبت به دهه های گذشته چشمگیرتر شده است. اما سوال اصلی اینجاست. آیا مدرسه می تواند عامل ایجاد افسردگی باشد؟ متخصصان حوزه سلامت روان و  به دقت این سؤال را مورد بررسی قرار داده اند تا بخشی از مشکلات نوجوانان را مدیریت کنند.

برای برخی نوجوانان، ساختار مدرسه مشکلی ایجاد نمی کند و حتی می تواند مفید واقع شود؛ به خصوص اگر در مدرسه از مشکلات عاطفی یا شناختی آن‌ها پشتیبانی شود. اما برای دانش آموزان دیگر دبیرستان، مدرسه می‌تواند اضطراب، افسردگی، تنهایی، عدم اعتماد به نفس و مشکلات روانی دیگر را به وجود آورد و حتی تشدید کند

آمار 2023 درباره افسردگی در مدرسه(مقطع دبیرستان)

قبل از آنکه به بررسی دقیق‌تر علل افسردگی در مدارس بپردازیم، بیایید تازه‌ترین آمارهای روانشناسی در این مورد بررسی کنیم. چه درصد از بچه‌ها در مدرسه افسرده می‌باشند؟ تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که بیش از یک سوم دانش‌آموزان دبیرستان در چند سال اخیر دچار مشکلات سلامت روان هستند. علاوه بر این، تقریباً نیمی از دانش‌آموزان در طول دوران دبیرستان،  احساسات مداوم افسردگی یا ناامیدی را گزارش می‌کنند.

اگرچه آگاهی از سلامت روان در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما این آگاهی همیشه به اقدام مبدل نمی‌شود. نوجوانان برای دسترسی به درمان افسردگی در دبیرستان، نیازمند حمایت والدین، متخصصان مدرسه و سایر ارائه دهندگان مراقبت و راهنمایان هستند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که 75 درصد از تمام اختلالات سلامت روان در دوران نوجوانی و جوانی شروع می‌شود. بنابراین، سال‌های دبیرستان و دانشگاه زمانی بحرانی از نظر سلامت روان محسوب می شود و باید اطمینان حاصل شود که جوانان دسترسی به مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند با روانی نسبتا سالم وارد مرحله بعدی زندگی شوند.

 

 

 

آیا مدرسه موجب افسردگی می شود؟

مدرسه می تواند دلایل مختلفی برای ایجاد افسردگی و استرس در دانش آموزان داشته باشد. این مسائل موجب فشارهای عاطفی و روانی برای نوجوانان در مدرسه می شود.

 

فشار مدرسه:

بسیاری از نوجوانان با فشار تحصیلی زیادی در مدرسه  روبرو هستند. به علاوه فشار درس، باید اقتصاد نامطمئن و رقابت سخت برای ورود به دانشگاه را هم اضافه کنیم. تمامی این موارد، دانش آموزان را به سمت احساسات منفی سوق می دهد که اثر منفی بر روح و روان نوجوان خواهد داشت.

قلدری:

قلدری به  طور مستقیم با افسردگی در دبیرستان و به طور کلی دوران دبیرستان مرتبط است. پژوهش های اخیر نشان می دهد که قلدری عامل اصلی افزایش خودکشی نوجوانان بوده است؛ طبق نظرسنجی رفتارها و تجارب نوجوانان، دانش آموزان LGBTQ ، آسیایی، سیاهپوست و چند نژادی سطوح بالاتری از مورد اذیت و آزار واقع شدن و برخورد نامناسب در مدرسه را گزارش کردند.

روابط با همسالان:

برای نوجوانانی که با اضطراب اجتماعی مبارزه می کنند یا به بیانی دیگر، خجالتی و محتاط هستند ، روابط با همسالان می تواند منبعی از استرس و اضطراب شدید باشد. علاوه بر این ، نوجوانان به طور معمول در دبیرستان یا دانشگاه روابط عاشقانه اول خود را تجربه می کنند. این بخشی اجتناب ناپذیر در زندگی نوجوانان است ، اما به هر حال می تواند چالش های عاطفی به همراه داشته باشد.

 

نداشتن برنامه و زمان بندی درست :

در میان تکالیف درسی، فعالیت های فرا برنامه، روابط دوستانه و شغل های پس از مدرسه، دانش آموزان دبیرستانی زمانی برای به دست آوردن دوباره انرژی خود ندارند. تمامی این ها  منجر به خستگی، کمبود خواب و نبود زمان با کیفیت برای گذراندن وقت با خانواده می شود.

 

عوامل تکمیلی بیشتر در افسردگی نوجوانان

آنچه که می تواند افسردگی نوجوانان را بدتر کند، این است که نوجوانان با چالش های رسیدن به بزرگسالی،  مبارزه می کنند. زندگی یک نوجوان آسان نیست. تکامل نوجوان با تغییر در خلق و خو شکل می گیرد. این موضوع زندگی نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. آنها در حال شناختن علایق خود ، دنیای بیرون از خانواده خود و مسائل جنسیتی و هویت واقع خود هستند. تمامی این موارد بچه ها  را در مقابل افسردگی در مدرسه و خانواده آسیب پذیرتر می کند.

در ادامه برخی از دلایلی که منجر به سختی مقابله نوجوانان با افسردگی در مدارس می شود را بررسی می کنیم.

 

عدم مهارت های مقابله ای:

نوجوانان امروزی نسبت به گذشته، بیشتر مورد حفاظت والدین قرار می گیرند. خانواده ها سعی می کنند تا از تجربه شکست و ناامیدی در فرزندانشان جلوگیری کنند. بنابراین، نوجوانان اغلب فرصتی برای پخته شدن در زندگی ندارند؛ در نهایت یاد نمی گیرند که چگونه با چالش ها مقابله کنند.

مغز نوجوانان هنوز در حال رشد است. قشر پیش پیشانی (بخشی از مغز که کنترل خودتنظیمی را بر عهده دارد)، در نوجوانان به طور کامل تکامل نیافته است. بنابراین، آنها قدرت محدودی در کنترل غرایز خود دارند. به همین علت داشتن رفتارهای خطرناک نوجوانان اجتناب ناپذیر است؛ رفتارهایی مانند مصرف مواد مخدر و روابط جنسی ناامن و… که می‌تواند بر سلامت روانی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد.

دانش آموزان به دلیل نداشتن مهارت مقابله ای، افسردگی در مدرسه را بروز می دهند.

 

نبودن در طبیعت:

امروزه نوجوانان به اندازه کافی شرایط و زمان برای رفتن به طبیعت ندارند؛ زیرای دنیای مدرن نوجوانان را در فضای تکالیف مدرسه و  استفاده از فضای مجازی محبوس می کند. این وضعیت توسط ریچارد لوو در کتاب سال ۲۰۰۵ خود با نام Last Child in the Woods بیان شده است. این اصطلاح به این واقعیت اشاره دارد که انسان‌ها، به خصوص کودکان، در دنیای امروزی زمان کمی را در فضای باز صرف می‌کنند، و همین موضوع موجب ایجاد مشکلات رفتاری و روانی گسترده‌ای از جمله افسردگی می‌شود.

 

تأثیرات منفی رسانه‌های اجتماعی:

بر اساس تحقیقات، استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی با افزایش افسردگی نوجوانان مرتبط است. به نظر می‌رسد رسانه‌های اجتماعی، مشکلات نوجوانان عادی را شدید تر می‌کنند. در حقیقت، گذاشتن زمان زیاد در رسانه‌های اجتماعی اعتیادآور است و منجر به کمتر شدن زمان برای فعالیت‌هایی مانند بودن در طبیعت، گذراندن وقت با دوستان و بروز خلاقیت می‌شود.

ارتباط آزار و اذیت و افسردگی نوجوانان :

تحقیقات نشان داده است که آزار و اذیت و افسردگی در مدارس ارتباط قوی با یکدیگر دارند. قربانیان آزار و اذیت در مدرسه در خطر بالاتری برای افسردگی و خودکشی هستند. طبق آمار جهانی، دانش‌آموزان دبیرستانی که مورد آزار و اذیت واقع می شوند تا  با درصد بیشتری به سمت خودکشی می‌روند

 

آزار و اذیت مجازی هم به نوع خودش می تواند افراد را به سمت افسردگی ببرد. در واقع تحقیقات سازمان ملی بهداشت آمریکا نشان داد که قربانیان اذیت سایبری علائم بیشتری از افسردگی نسبت به دیگر قربانیان آزار و اذیت نشان می دهند.

۱۰ علائم هشداردهنده‌ی افسردگی نوجوانان

نوجوانان به خودی خود و همچنین خانواده هایشان باید بدانند علائم افسردگی نوجوانان و سایر مشکلات روانی نوجوانان چیست .در ادامه ۱۰ علامت افسردگی روانشناختی رایج تر آمده است:

 

۱. اجتناب از موقعیت های اجتماعی و عدم علاقه به فعالیت‌های مختلف

۲. خستگی مداوم و بیش از حد طبیعی

۳. احساس ناامیدی، غم و افسردگی (گاهی در حالت تفکرهای خودکشی و آسیب به خود)

۴. کاهش بدون دلیل بیرونی نمرات درسی و عدم انگیزه برای درس خواندن

۵. دردهای غیرمعمول، سردردها، مشکلات معده

۶. دشواری در تمرکز (به‌ویژه برای نوجوانانی که قبلاً تمرکزشان قوی بوده است)

۷. احساس بی‌ارزشی، خشم دورنی و صبر کم

۸.  خواب مختل شده (خوابیدن در طول روز، بی‌خوابی در شب)

۹. تغییر در اشتها یا وزن (شامل نخوردن غذا به مقدار کافی یا خوردن بیش از حد)

۱۰. استفاده زیاد از  الکل یا مواد مخدر برای دفع درد و رنج به‌عنوان یک شکل از خوددرمانی.

سخن پایانی

به طور کلی فشارهای مرتبط با مدرسه، مانند فشارهای تحصیلی و اثرات مرتبط با قلدری، می تواند در افزایش یا ایجاد افسردگی نوجوانان اثرگذار باشد؛ زیرا نوجوانان در این دوره از رشد خود، درگیر تغییرات فیزیکی و عاطفی بسیاری هستند؛ به همین دلیل مقابله با استرس های محیطی مخصوصا مدرسه برای آنها سخت تر است .

اما با وجود تاثیر زیاد مدرسه در ایجاد افسردگی، عوامل مهم دیگری هم در این موضوع دخیل هستند. برای مثال رسانه های اجتماعی، مشکلات معمول نوجوانی مانند احساس تنهایی واحساس بدی که فرد نسبت به بدن خود دارد را، بزرگ نموده و در واقع در آن اغراق می کند. تمام این موارد منجر به افزایش سطوح افسردگی در در دوران حساس نوجوانی می شود.

 

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع مقابله با افسردگی

هر آنچه درباره افسردگی باید بدانید + آزمون سنجش افسردگی

آنچه در این پست میخوانید پرسشنامه افسردگی + آنلاین و رایگانچه کسی افسرده میشود؟علت های افسردگی چیست؟چطور رفتار پر افسردگی…

بیشتر بخوانید
بحران هویت در نوجوانی

هویت نوجوان چگونه شکل می گیرد ؟ | روش های شکل گیری هویت سالم نوجوان

آنچه در این پست میخوانید از کجا بفهمیم بحران هویت رو در نوجوانی به درستی گذروندیم ؟تغییرات اساسی شناختی در…

بیشتر بخوانید
اجتناب از مدرسه

علتهای اجتناب از مدرسه در کودکان

آنچه در این پست میخوانید چرا توجه به دلایل اجتناب از مدرسه در کودکان مهم است؟بعضی از نشانه‌های اجتناب از…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.