تکالیف مدرسه بودن یا نبودن؛ مسئله این است - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

تکالیف مدرسه بودن یا نبودن؛ مسئله این است

در سال‌های اخیر، داشتن یا نداشتن تکالیف مدرسه به بحثی بسیار داغ تبدیل شده است. قبلاً دانش آموزان تنها کسانی بودند که از انجام آنها شاکی بودند. سال‌ها معلمان و والدین فکر می‌کردند که تکالیف یک ابزار ضروری برای آموزش دانش آموزان است. اما مطالعات در مورد اثربخشی تکالیف خانه متناقض و بی نتیجه بوده و باعث شده است که برخی از بزرگسالان اذعان کنند که نوع تکالیف باید تغییر کند.

بسیاری از والدین و مربیان نگرانی‌های خود را در مورد تکالیف درسی بیان کرده و این سوال را مطرح کرده‌اند که واقعا چقدر در افزایش یادگیری دانش‌آموزان مؤثر است.

 

آنچه تحقیقات در مورد تکالیف می گویند

به گفته پروفسور هریس کوپر، داشتن تکالیف درسی برای دانش آموزان مهم است. فراتحلیل او از مطالعات  نشان داد که بین انجام تکالیف و موفقیت تحصیلی، حداقل در مقاطع بالاتر مانند دبیرستان، همبستگی وجود دارد. او توصیه می کند از یک قانون 10 دقیقه پیروی کنید: دانش آموزان باید در کلاس اول دبستان، روزانه 10 دقیقه و هر سال 10 دقیقه تکلیف به این مقدار اضافه شود، به طوری که تا کلاس دوازدهم روزانه 120 دقیقه تکلیف را انجام دهند.

اما تجزیه و تحلیل او ثابت نکرد که دانش آموزان به دلیل انجام تکالیف، در مدرسه بهترعمل کردند. شاید بتوان این معنا را دریافت کرد، بچه هایی که تکالیف را انجام می دهند، متعهدتر به انجام کارها و مسئولیت ها در مدرسه هستند. از طرفی، برخی تحقیقات نشان می دهد که تکالیف باعث استرس فیزیکی و عاطفی می شود و نگرش های منفی در مورد یادگیری ایجاد می کند. او پیشنهاد کرد که باید تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر تکالیف بر کودکان انجام شود.

نوع تکلیف مهم است!

برخی از محققان می گویند که سوال این نیست که آیا بچه ها باید تکالیف درسی داشته باشند یا خیر. سوال این است که دانش‌آموزان چه نوع تکلیفی داشته باشند و چه مقدار؟

برای مؤثر بودن، تکلیف باید نیازهای دانش آموزان را متناسب با خودشان برآورده کند. به عنوان مثال، معلمان مدرسه در مقطع راهنمایی باید تکالیفی بدهند که از نظر زمان و کیفیت متناسب آنها باشد.( برای مثال 1ساعت و نیم و میزان سختی متوسط)؛ اما در تحقیقات نشان داده شد وقتی بیش از یک ساعت و نیم تکلیف به دانش‌آموزان دوره راهنمایی داده شد، نمرات آزمون‌های ریاضی و علوم آنها پایین آمد.

 

محققان دانشگاه ایندیانا دریافتند که تکالیف ریاضی و علوم ممکن است نمرات آزمون های استاندارد شده را بهبود بخشد، اما در بقیه دروس، تفاوتی در نمرات درسی بین دانش آموزانی که تکلیف انجام دادند و دانش آموزانی که انجام ندادند، پیدا نشد.

این محققان بیان کردند که تکلیف منجر به تسلط بیشتر بر محتوا نمی‌شود، بلکه باعث آشنایی بیشتر با انواع سؤالاتی می‌شود که در آزمون‌های استاندارد ظاهر می‌شوند. به گفته پروفسور آدام مالتی«نتایج نشان می دهد که شاید از تکالیف به درستی در سیستم آموزش استفاده نمی شود.»

بنابراین در حالی که بسیاری از معلمان و والدین از انجام این کارهای روزانه حمایت می کنند، یافتن شواهد قوی مبنی بر اینکه تکالیف در طولانی مدت نتایج مثبتی را به همراه دارد، دشوار است.

تکالیف مدرسه تا جایی که به سلمات روان کودکان آسیب نزند، ضروری است

نظرات محققان در مورد مشکلات تکالیف

والدین شکایت می کنند که یک تکلیف 30 دقیقه ای به یک جنگ سه ساعته با فرزندانشان تبدیل می شود. دکتر هالسمن در مقاله ای ابراز کرد که دانش آموزان و پدرو مادر ها باید بر روی نحوه تعامل و حل مشکل کار کنند تا صرف حل تکالیف!

کنت باریش تاکید کرد  کودکانی که تکلیف خود را انجام نمی دهند، تنبل نیستند، اما ممکن است افسرده، بی انگیزه یا مضطرب باشند. برای کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند، تکلیف مانند “دویدن با پایی پیچ خورده است. انجام شدنی است، اما دردناک است.”همچنین یکی از معروف‌ترین منتقدان تکالیف، آلفی کوهن، در واقع، تکالیف را “بزرگترین خاموش کننده کنجکاوی کودکان ” می نامد.

باریش پیشنهاد می‌کند که والدین و بچه‌ها یک «طرح تکلیف» داشته باشند که زمان صرف شده برای تکلیف را محدود می‌کند. این طرح باید شامل خاموش کردن همه دستگاه های الکترونیکی باشد – نه فقط دانش‌آموز، بلکه دستگاه‌هایی که متعلق به همه اعضای خانواده هستند. این کار باعث می شود عوامل حواس پرتی به حداقل برسد و در زمان کم، تکالیف با کیفیتی خوب به پایان برسد

 

خطرات و مزایای بالقوه تکالیف چیست

-مزایا و خطرات تحصیلی

تحقیقات نشان می‌دهد که تکالیف، با نمرات بالاتر در آزمون‌های استاندارد تحصیلی برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان همراه است، اما نه دانش‌آموزان دوره ابتدایی. در حقیقت، تحقیقی تجربی در مورد تکالیف دانش آموزان ابتدایی انجام شد که نشان داد مزایای نوشتن تکالیف در دانش آموزان ابتدایی، منحصر در مقدار متوسطی از زمان است . یعنی تأثیر مثبت تنها زمانی رخ داد که به دانش آموزان مقدار متوسطی از تکالیف (به طور متوسط ​​حدود 20 دقیقه) داشتند.

در غیر این صورت، بچه های ابتدایی مدرسه و درس را به موضوعی بسیار ناخوشایند مبدل می کنند و این مسیر برای خودشان و خانواده شان سخت خواهند کرد.

-مزایا و معایب غیر تحصیلی

با این حال، هدف از انجام تکلیف صرفاً بهبود مهارت های تحصیلی نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که تکالیف ممکن است دارای مزایای غیر تحصیلی مانند ایجاد مسئولیت، مهارت‌های مدیریت زمان و تداوم کار و تقویت اراده باشد.

با این حال، تکلیف بیش از حد ممکن است با کاهش فرصت‌ها برای بازی آزاد، که برای رشد مهارت‌های زبانی، شناختی، خودتنظیمی، و مهارت‌های اجتماعی-عاطفی ضروری است، همراه باشد. تکالیف ممکن است با فعالیت فیزیکی مانند ورزش کردن را در دانش آموزان کاهش دهد . یعنی در واقع، دادن کارهای بیش از حد، با افزایش خطر اضافه وزن همراه است. در این تحقیق ثابت شد تکالیف درسی زمانی مفید است که بر دیگر مهارت های کودک آسیبی وارد نکند.

والدین چه کاری می توانند انجام دهند؟

-بر ارائه نظارت، راهنمایی و تشویق کلی تمرکز کنید، اما به کودکان اجازه دهید تا تکلیف خود را تا حد امکان مستقل انجام دهند. تحقیقات نشان می دهد که دادن استقلال بیشتر به کودکان در تکمیل تکالیف ممکن است به مهارت های تحصیلی آنها کمک کند

-فقط زمانی کمک کنید که فرزندتان آن را بخواهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مشارکت بیش از حد والدین و یا دخالت سرزده و کنترل‌کننده عملکرد تحصیلی را بدتر کرده و اعتماد به نفس کودکان را کاهش می دهد.

-به فرزندتان کمک کنید تا تکالیف را فرصتی برای یادگیری و بهبود مهارت ها بداند. والدینی که این کارها را به‌عنوان یک فرصت یادگیری به جای چیزی که باید «درست» انجام دهند یا برای کسب نمره بالاتر ، در نظر می‌گیرند، باعث می شود بچه ها عملکرد بهتری داشته و نگرش مثبت تری به تکلیف داشته باشند

-در طول انجام این کارها خونسرد و مثبت اندیش باشید. تحقیقات نشان می دهد که نشان دادن احساسات مثبت مادران در حین کمک به انجام تکالیف ممکن است انگیزه کودکان را در انجام آنها بهبود بخشد.

-تلاش و کوشش فرزندتان را در حین انجام کارها تحسین کنید. این نوع تمجید می تواند انگیزه آنها را افزایش می دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که تلاش بیشتر برای انجام تکالیف ممکن است با رشد بیشتر وظیفه‌شناسی در کودکان مرتبط باشد.

-در مورد هر مشکلی که فرزندتان در مورد تکالیف و معلمان دارد، سعی کنید او را درک کرده  و در وهله بعد ارتباط خود را با معلمان بیشتر کنید. درغیر این صورت، فرزند شما از تکالیف و معلمان و مدرسه فاصله می گیرد.

در پایان:

داشتن و یا نداشتن تکلیف، بحثی است که امروزه با نظرات متناقص زیادی همراه است. اما حقیقتی که در کشور خودمان با آن روبه رو هستیم این است که تکالیف بخشی مهم از فعالیت های مدرسه محسوب می شود و حذف شدنی نیست. اما وظیفه ای که ما بر عهده داریم،کمی متفاوت است. باید آگاه باشیم از اینکه یادگیری مهارت هایی غیر از مهارت های تحصیلی برای فرزندان حیاتی و ضروری است.

درست است که تعدیل کردن زمان انجام دادن تکلیف و یادگیری دیگر مهارت ها کمی سخت است اما شدنی است!  همانگونه که باید در اتمام آن و یادگیری دروس مدرسه همراه بچه ها باشیم، باید در ارتقا و رشد دیگر جنبه های زندگی فرزندمان هم سهیم باشیم!

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
اجتناب از مدرسه

علتهای اجتناب از مدرسه در کودکان

آنچه در این پست میخوانید چرا توجه به دلایل اجتناب از مدرسه در کودکان مهم است؟بعضی از نشانه‌های اجتناب از…

بیشتر بخوانید

دلایل بی انگیزگی در نوجوانان چیست و چطور می‌توانیم در آنها ایجاد انگیزه کنیم؟

آنچه در این پست میخوانید تاثیر بی انگیزگی در نوجوانان بر بخشهای مختلف زندگی آنهاعلتهای بی انگیزگی در نوجوانان چه…

بیشتر بخوانید
مهارت مدیریت زمان

مهارت مدیریت زمان چه کمکی به موفقیت شما می‌کند؟

آنچه در این پست میخوانید مدیریت زمان چیست؟نداشتن مهارت مدیریت زمان چه مشکلاتی را برایتان ایجاد می‌کند؟یادگیری مهارت مدیریت زمان…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.