۱۳ راهکار برای اینکه دوران بازنشستگی شاد داشته باشید - روان فیکس

۱۳ راهکار برای اینکه دوران بازنشستگی شاد داشته باشید

سالمندان شاد

۱۳ راهکار برای اینکه دوران بازنشستگی شاد داشته باشید

دوران بازنشستگی شاد خواسته همه کسانی است که سالهای جوانی خود را به سختی کار کرده‌اند و حالا دوست دارند با آرامش به دستاوردهای زندگیشان نگاه کنند و لذت ببرند.

بازنشستگی یک دوره مهم در طول زندگی افراد است. کیفیت زندگی شما در این دوران به سلامتی روان شما و اطرافیانتان کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد هرچه در این دوره فعال‌تر و سرزنده‌تر باشید، طول عمر بیشتری هم خواهید داشت.

سعی می‌کنیم در این مقاله چند راهکار برای دوران بازنشستگی شاد را بیان کنیم.

۱. وقت بیشتری را در کنار خانواده بگذرانید

احتمالا سالها به‌خاطر مشغله کاری و تامین هزینه‌های خانواده، زمان کمی برای بودن کنارشان داشتید. الان وقت مناسبی است که بیشتر کنار آنها باشید. برای داشتن دوران بازنشستگی شاد، با همسرتان بیشتر صحبت کنید؛ با بچه‌ها و نوه‌هایتان وقت بگذرانید؛ به دیدن اقوام بروید و در دورهمی‌ها شرکت کنید.

۲. به سراغ دوستان قدیمی بروید

اگر از دوستان قدیمی خود خبر دارید، دورهمیهای دوستانه‌ای تشکیل دهید. اگر هم سالهاست از آنها بی‌خبرید، وقت مناسبی است که آنها را پیدا کنید. می‌توانید از فضای مجازی هم کمک بگیرید.

خاطرات قدیمی را با هم مرور کنید. به محله زمان کودکیتان سر بزنید و سراغی از همسایه‌های قدیمی بگیرید.

بازنشستگی شاد

۳. خاطرات خود را بنویسید

مرور خاطرات قدیمی در کنار خانواده، حس خوبی به شما می‌دهد. نوه‌ها معمولا دوست دارند خاطرات پدربزرگ و مادربزرگشان را بشنوند. سبک زندگی در سالهای اخیر تغییر کرده است و شنیدن درباره قدیم برای کودکان امروز عجیب و جالب است. حتی می‌توانید خاطرات خود را بنویسید و به‌صورت کتاب چاپ کنید.

۴. برای اینکه دوران بازنشستگی شادی داشته باشید، با کوچکترها هم‌نشین شوید

وقت گذراندن با بچه‌ها و نوجوانها روحیه شما را شاداب می‌کند و باعث می‌شود احساس سرزندگی بیشتری کنید. اگر در اطرافتان کودک ندارید، می‌توانید به شهربازی یا پارک بروید و بازی بچه‌ها را تماشا کنید. دیدن بازی کردن و خندیدن بچه‌ها حس خوبی به شما می‌دهد.

۵. عضو یک گروه خیریه شوید

فعالیتهای اجتماعی به‌ویژه اگر خیریه باشند، باعث می‌شوند همچنان احساس مفید بودن کنید. در این گروهها می‌توانید تجربیات خود را دراختیار جوان‌ترها قرار دهید و با برقراری ارتباط با دیگران، نشاط بیشتری را تجربه کنید. بهتر است عضو گروهی شوید که در محله یا شهر خودتان فعالیت می‌کند یا فرد قابل اعتمادی آن را به شما معرفی کرده است.

۶. رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به‌اندازه کافی بخوابید

همه افراد در هر سنی که هستند برای حفظ سلامتی‌شان باید غذاهای سالم بخورند. مصرف میوه و سبزی تازه و آب کافی و خواب منظم را فراموش نکنید. اگر نمی‌توانید راحت بخوابید، حتما از پزشک راهنمایی بخواهید.

به سلامتی‌تان اهمیت دهید و در دوره‌های زمانی مشخص برای چکاپ پزشکی مراجعه کنید. سبک زندگی سالم و فعال، احتمال بروز بسیاری از بیماریها ازجمله آلزایمر را کاهش می‌دهد.

۷. ورزش را فراموش نکنید

اگر ورزشکار هستید که خودتان حتما یک برنامه مرتب هفتگی برای این کار دارید. اگر هیچ‌وقت فرصت ورزش کردن نداشتید، اول با پزشکتان درباره ورزش مناسب صحبت کنید. شاید لازم باشد پیش از شروع فعالیت، ازنظر جسمی بررسی شوید.

درصورتی‌که آمادگی جسمانی خوبی برای شروع ورزش دارید، از ورزشهای سبک مثل پیاده‌روی شروع کنید. می‌توانید به پارک نزدیک خانه‌تان بروید؛ احتمالا افراد زیادی را در حال ورزش کردن خواهید دید.

با ورزش هم سرگرم می‌شوید و هم جسم و روان سالم‌تر و دوران بازنشستگی شادتری دارید.

۸. ذهنتان را فعال نگه دارید تا دوران بازنشستگی شاد داشته باشید

مطالعه کنید؛ جدول حل کنید و ذهن خود را تقویت کنید. هرچه از ذهنتان بیشتر استفاده کنید، بیشتر تقویت می‌شود. درنتیجه حافظه قویتری خواهید داشت.

۹. کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید

همه ما به یک فعالیت یا تفریح علاقه داریم که به علت مشغله زیاد، نمی‌توانیم به آن بپردازیم. بازنشستگی زمان مناسبی برای انجام دادن این کارهاست. ممکن است به باغبانی علاقه داشته باشید یا بخواهید یک اثر هنری خلق کنید. مهم نیست کارتان چقدر اصولی و بی‌عیب و نقص است؛ مهم لذت بردن و تجربه هیجان است.

۱۰. به سفر بروید

شاید به دلیل گرفتاری شغلی سالها به سفر دلخواهتان نرفته‌اید. حالا که بازنشسته شده‌اید فرصت خوبی است که همراه خانواده و دوستان به مسافرت بروید.

سالمندان درحال باغبانی

۱۱. برای داشتن دوران بازنشستگی شاد، مهارت جدیدی یاد بگیرید

یاد گرفتن یک مهارت جدید به شما کمک می‌کند احساس جوانی کنید و ببینید هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارید.

یادگیری مخصوص سن خاصی نیست؛ سالمندان زیادی پس از بازنشستگی به فکر ادامه تحصیل افتاده‌اند و یا در رشته مورد علاقه خود آموزش دیده‌اند.

۱۲. یک کسب‌وکار جدید راه بیندازید

فارغ از اینکه نیاز مالی داشته باشید یا نه، شروع یک کار جدید باعث می‌شود احساس کنید هنوز توانمند هستید. بسیاری از افراد در سنی بازنشسته می‌شوند که هنوز توانایی زیادی برای کار کردن دارند. علاوه بر این شما تجربه‌های زیادی کسب کرده‌اید که می‌توانند در کار جدیدتان تاثیرگذار باشند.

خیلی از کارآفرینهای معروف دنیا در دوران بازنشستگی، کسب‌وکار جدید خود را شروع کرده‌اند. هر چقدر فعالتر باشید، دوران بازنشستگی شادتری خواهید داشت.

۱۳. به مشاور مراجعه کنید

اگر مشکلی دارید که ذهنتان را مشغول کرده است یا احساس ناامیدی و افسردگی می‌کنید، حتما از خدمات مشاوره سالمندی استفاده کنید.

سلامتی روحی شما هم به‌اندازه سلامتی جسمتان مهم است.

نکات پایانی برای داشتن دوران بازنشستگی شاد

بازنشستگی و اتمام فعالیت شغلی، برای برخی از افراد پایان یک زندگی فعال و شروع انزوا و خانه‌نشینی است. این موضوع هم احتمال افسردگی و اضطراب را در شما بالا می‌برد و هم سلامتی جسمی‌تان را به خطر می‌اندازد.

همه ما برای شاد بودن نیاز به زندگی هدفمند و متنوع داریم. بیکاری باعث می‌شود عزت نفس شما تحت تاثیر قرار بگیرد و بی‌حوصله و عصبی شوید.

درحالیکه بازنشستگی می‌تواند شروع یک دوره جدید و فوق‌العاده زندگی برایتان باشد. سرزندگی و امیدواری شما، هم حال خودتان را بهتر می‌کند و هم تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی نزدیکانتان دارد.

 

مقالات دیگر:

تاثیر رضایت شغلی بر سلامت روان

آلودگی هوا چه اثری بر سلامت روان دارد ؟

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
تعرض جنسی در کودکان و آسیب در بزرگسالی

سو استفاده جنسی از کودکان و مشکلات در بزرگسالی ؛ آری یا خیر ؟!

آنچه در این پست میخوانید آیا قربانی سو استفاده جنسی شدن در دوران کودکی به بروز مشکلاتی در دوران بزرگسالی…

بیشتر بخوانید

تاثیر ورزش بر روان نوجوانان

آنچه در این پست میخوانید ۱۰ تأثیر روانی ورزش‌ بر سلامت روان نوجوانان:ورزش و افسردگیبرای دفع اضطراب، به فعالیت بپردازیدورزش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.