تاثیر ورزش بر روان نوجوانان - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

تاثیر ورزش بر روان نوجوانان

سال هاست که در تمام دنیا ثابت شده است، ورزش نیازی اساسی برای افراد است؛ چه مرد چه زن؛ چه پیر و چه جوان. اما ما در این مقاله، اختصاصا به اهمیت ورزش برای نوجوانان و تاثیر آن بر روی روان افراد می پردازیم. در حقیقت، ورزش‌های مختلف برای نوجوانان می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی آرامش روانی آنها داشته باشد.

ورزش‌ها نه تنها استرس را کاهش می‌دهند، بلکه به نوجوانان راه‌هایی برای ایجاد ارتباط اجتماعی ارائه می دهد. همچنین، از فواید بهداشت روانی و جسمی تمرین ورزشی نیز بهره‌ می برند در اینجا به 10اثر روانی ورزش و به طور کلی به تاثیر ورزش بر سلامت روان نوجوانان اشاره خواهیم کرد.

 

۱۰ تأثیر روانی ورزش‌ بر سلامت روان نوجوانان:

 

  1. ورزش اثرات مثبتی بر سطح سروتونین (یک ماده شیمیایی که به تنظیم سلامت روانی و خلق و خو کمک می کند) دارد و در نتیجه حس شادابی بیشتری را برای ما به ارمغان می آورد. سروتونین هورمونی است که به تنظیم اشتها، تثبیت خلق و خو، کاهش اضطراب و افزایش تمرکز کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که هورمون سروتونین می تواند کمک کند با سختی ها مقابله کنید و در واقع هورمون ضد اضطراب است.
  2.  فعالیت جسمانی، اندورفین را آزاد کرده ( این ماده فواید زیادی برای سلامت و تندرستی کلی بدن دارند. در بسیاری از شرایطی که در زندگی پیش می‌آید، اندورفین‌ها هستند که به ما توان ادامه دادن و تحمل دردها را می‌دهند). فعالیت جسمانی همچنین سطح هورمون استرس و یا همان کورتیزول را کاهش می دهد.
  3.  ورزش با کاهش نرخ استرس، اضطراب، افسردگی و رفتار خودکشی ارتباط بالایی دارد.
  4. شرکت در ورزش های تیمی، خطر استفاده از مواد مخدر و سایر رفتارهای پرخطر در نوجوانی را کاهش می دهد.
  5.  ورزش های تیمی، انعطاف پذیری، همدلی و اعتماد به نفس را افزایش می دهند.
  6.  در تحقیقات نشان داده شده است که ورزش به طور کلی عملکرد اجرایی، خلاقیت، مهارت های شناختی و خودتنظیمی را افزایش می دهند.
  7.  بهبود همکاری و مسئولیت اجتماعی، از مزابای بسیار مهم و حیاتی ورزش های تیمی است.
  8.  هر چه بیشتر نوجوان زمانش را با فعالیت جسمانی می گذرانند، کمتر وقت خود را در رسانه های اجتماعی صرف می کنند و در نتیجه سلامت روانی بهتری را تجربه می کنند
  9. ورزش کردن به شکل دادن هویت افراد کمک می کند. ورزش مانند سایر فعالیت های فوق برنامه، ورزش کردن یک راه عالی برای نوجوانان است تا هویتی خارج از خانواده خود شکل دهند. و از آنجایی که بیشتر ورزش‌ها بعد از ساعات مدرسه انجام می‌شود، نوجوانان این فرصت را دارند که مسیر خود را خارج از هویت خود در کلاس درس بپیمایند.
  10. فعالیت جسمانی عملکرد خواب ما را بهبود می بخشد.به این معنا که ما خواب راحت تر و با کیفیت تری را تجربه می کنیم اگر فعالیت جسمانی مناسبی داشته باشیم!

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش و سایر انواع فعالیت‌های بدنی می‌تواند به همان اندازه دارو، در بهبود سلامت روانی و سطح شادی نوجوانان مؤثر باشد .

ورزش و افسردگی

در اینجا، نگاهی دقیق‌تر به تحقیقات درباره ورزش نوجوانان و سلامت روان در حوزه افسردگی نوجوانان بررسی می کنیم. اخیرا، یک مطالعه در سال 2021 با شرکت 70،000 دانش‌آموز دبیرستانی به ارتباط مستقیم بین ورزش و سلامت روانی پی برد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های تیمی می تواند برای نوجوانان مفید تر از ورزش های فردی باشد: یک مطالعه نشان داد که ورزشکاران جوان در ورزش‌های فردی تقریباً دو برابر احتمال داشتن علائم افسردگی (13 درصد در مقابل 7 درصد) داشته باشند.

مطالعه دیگری نشان داد که فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند به همان اندازه داروهای ضدافسردگی موثر باشد. پژوهشگران شرکت‌کنندگان با افسردگی را به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه در برنامه ورزشی شرکت کرد، یک گروه داروی ضدافسردگی مصرف کرد و گروه سوم هم ورزش کرد و هم دارو مصرف کرد. پس از 16 هفته، افسردگی در هر سه گروه کم شد.

با این حال،شش ماه ماه بعد در یک پژوهش مشخص شد که اثرات ورزش در واقع بیشتر از اثرات داروهای ضدافسردگی است و اثر این فعالیت ها برای مدت زمان بیشتری پایدار است.

برای دفع اضطراب، به فعالیت بپردازید

ورزش علاوه بر محافظت از نوجوانان در برابر افسردگی،ورزش‌های تیمی می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد. در یک مطالعه در مورد دانشجویان دانشگاه، کسانی که فعالیت بدنی داشتند، سطح‌های بیشتری از هیجان و شوق را گزارش کردند. در مطالعه دیگری، پژوهشگران متوجه شدند که افرادی که به طور منظم ورزش‌های شدید انجام می‌دادند، ۲۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به اختلال اضطراب در طی پنج سال آینده زندگی شان بودند.

تاثیر ورزش بر سلامت روان نوجوانان به حدی است که می تواند اضطراب را کاهش دهد.

ورزش و مدیریت ترک مصرف مواد

تمرینات بدنی ورزشی از جمله فوتبال، بسکتبال و ورزش‌های دیگر، نه تنها به کاهش استرس و جلوگیری از اضطراب و افسردگی کمک می‌کند، بلکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تمرینات منظم می‌تواند به افراد در  ترک مصرف مواد و حفظ وضعیت مناسب خود در درازمدت کمک کند.

در حقیقت موادی که فرد معتاد مصرف می کنند، مقدار بالایی از هورمون لذت‌بخش دوپامین را در مغز تحریک می‌کنند. ایجاد راهکارهای جایگزین سالم برای افزایش دوپامین، کلید موفقیت در بهبودی این افراد  است. این موضوع به خصوص در روزهای ابتدایی بهبودی که در آن احساس کمبود مواد ممکن است شدید باشد، صادق است. شواهد نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به عنوان یک پاداش جایگزین برای بدن و مغز استفاده شود. از این رو، ترک مواد معتاد آسانتر می‌شود.

بهترین نوع فعالیت بدنی و تاثیر ورزش بر روان نوجوانان

مطالعات نشان می‌دهد که نوجوانانی که در ورزش‌های گروهی شرکت می‌کنند، نسبت به آنهایی که در ورزش‌های انفرادی شرکت می‌کنند، احتمال کمتری دارد که مشکلات سلامت روانی را در دوران زندگی تجربه کنند. با این حال، هر شکلی از فعالیت برای سلامت روان بهتر از نداشتن فعالیت است.

در پایان

با توجه به اینکه تمام مزایای روانی و جسمی اشاره شد، حال به راحتی می توانیم بفهمیم که چرا ورزش امری عاقلانه و واجب  است. نکته مهم در مورد ورزش این است که هرگز برای شروع دیر نیست. حتی حرکت هایی کوچک نیز می توانند به عنوان ورزش به حساب بیایند – مانند دوچرخه سواری کوتاه، پیاده روی در طول روز، بازی کردن با توپ و …

اگر فردی هستید که به تازگی شروع به ورزش کرده اید،کسی از شما توقع ورزشکار حرفه ای بودن ندارد. با چند دقیقه در روز فعالیت بدنی خود را آغاز کنید  و به آرامی مقدار آن را افزایش دهید.

 

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
تعرض جنسی در کودکان و آسیب در بزرگسالی

سو استفاده جنسی از کودکان و مشکلات در بزرگسالی ؛ آری یا خیر ؟!

آنچه در این پست میخوانید آیا قربانی سو استفاده جنسی شدن در دوران کودکی به بروز مشکلاتی در دوران بزرگسالی…

بیشتر بخوانید
بحران هویت در نوجوانی

هویت نوجوان چگونه شکل می گیرد ؟ | روش های شکل گیری هویت سالم نوجوان

آنچه در این پست میخوانید از کجا بفهمیم بحران هویت رو در نوجوانی به درستی گذروندیم ؟تغییرات اساسی شناختی در…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.