اهمیت مشاوره تحصیلی چیست؟ مشاور تحصیلی چه کمکی به ما می‌کند؟ - روان فیکس

اهمیت مشاوره تحصیلی چیست؟ مشاور تحصیلی چه کمکی به ما می‌کند؟

دانش آموز در مدرسه

اهمیت مشاوره تحصیلی چیست؟ مشاور تحصیلی چه کمکی به ما می‌کند؟

اهمیت مشاوره تحصیلی چیست؟ در چه زمینه‌هایی می‌توانیم از یک مشاور تحصیلی کمک بگیریم؟ این سوال بسیاری از دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و خانواده‌های آنهاست.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم. اگر شما دانش‌آموزی در منزل دارید یا خودتان دانش‌آموز هستید همراه ما باشید.

مشاور تحصیلی و دانش آموز

ضرورت و اهمیت مشاوره تحصیلی چیست؟

همه ما در مقاطع مختلف زندگی و برای تصمیم‌گیریهای مهم نیاز به مشاوره با افراد باتجربه و متخصص داریم. یکی از این زمینه‌ها، تحصیل است.

مسیر تحصیل از دبستان تا دانشگاه یک مسیر پر از چالش است. دانش‌آموز در طول این سالها ازنظر روحی و جسمی تغییر می‌کند. شخصیت او درحال شکل‌گیری است و بحران بلوغ را تجربه می‌کند.

روابط خانوادگی، تعارضات بین والدین، چالشهای درون مدرسه با معلمان و هم‌کلاسیها و قوانین حاکم بر مدرسه از عوامل تاثیرگذار بر شرایط تحصیلی دانش‌آموز است.

همچنین مقاطع حساس تصمیم‌گیری مانند آزمونهای ورودی مدارس خاص، انتخاب رشته پایه نهم به دهم و کنکور هم در طول دوران تحصیل فرد وجود دارند. هر کدام از این مراحل هم تنش و فشار روانی زیادی را به دانش‌آموز و خانواده او تحمیل می‌کند و هم در آینده و سرنوشت او نقش مهمی دارد.

مشاور تحصیلی به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز کمک می‌کند و برای کاهش تصمیمهای اشتباه، اطلاعات و آگاهی کافی را به او می‌دهد.

اهمیت مشاوره تحصیلی به دلیل تاثیر آن بر کاهش آسیبهایی مثل افت تحصیلی، ترک تحصیل، گرایش به بزهکاری، اضطراب و افسردگی، تعارض میان دانش‌آموز با والدین و معلمان و انزوای اجتماعی است.

همچنین به دلیل رابطه نزدیک مشاور با دانش‌آموز، می‌تواند اختلالاتی مثل اختلال یادگیری، نقص توجه و بیش‌فعالی را زودتر شناسایی کند.

با کمک مشاوره تحصیلی چه مهارتهایی را می‌توانیم به دانش‌آموز آموزش دهیم؟

اهمیت مشاوره تحصیلی هنگام مواجهه با موانع و مشکلات، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. نظام آموزشی ما مدام درحال تغییر است و برخی از دانش‌آموزان به سختی می‌توانند خودشان را با این تغییرات تطبیق دهند.

دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند به موفقیت برسند اول باید هدف مشخصی داشته باشند. هدفگذاری نیاز به آگاهی، دانش، اراده و خودشناسی است. نقش مشاور تحصیلی در زمان تعیین هدف، بسیار پررنگ است.

مشاور تحصیلی کمک می‌کند انعطاف‌پذیری و سازگاری دانش‌آموز بیشتر شود. برخی از دانش‌آموزان و حتی دانشجویان عادت به استفاده از برنامه‌های درسی آماده دارند؛ اما مشاور خوب از دبستان به کودک یاد می‌دهد تا برای خودش فعالانه برنامه درسی طراحی کند، به آن متعهد باشد و نظم را رعایت کند.

دانش‌آموز با کمک مشاور یاد می‌گیرد برای رسیدن به هدفش باید تلاش کند و درقبال آینده تحصیلی و شغلی خودش، مسئول باشد.

اغلب کودکان ما یاد می‌گیرند در مدرسه فقط درس بخوانند؛ درحالیکه قرار است مهارتهای زندگی را هم بیاموزند و برای آینده و حضور در اجتماع آماده شوند. اهمیت مشاوره تحصیلی و تاثیر تجربه و دانش او اینجا بیشتر مشخص می‌شود.

مدیریت تعارض با هم‌کلاسیها، شکوفایی استعدادهای مختلف، قدرشناسی، رشد شخصیت در ابعاد گوناگون، کار گروهی، تمایل به رقابت سالم، اشتیاق برای رشد و پویایی و نحوه از میان برداشتن موانع از جمله مهارتهایی هستند که مشاور تحصیلی می‌تواند زمینه یادگیری آن را فراهم کند.

اگر دانش‌آموز دچار اهمالکاری تحصیلی است، نمی‌تواند تمرکز کافی داشته باشد یا تکنیکهای مطالعه و به یادسپاری را بلد نیست، مشاور او را راهنمایی می‌کند.

اهمیت مشاوره تحصیلی

نقش مشاور تحصیلی و تعامل با خانواده

بهترین مشاور تحصیلی هم بدون همراهی خانواده ممکن است نتواند به نتیجه مناسبی دست پیدا کند. اینکه مشکلات با چه سرعتی حل شوند و دانش‌آموز چقدر برای تغییرات، انگیزه و آمادگی داشته باشد تا حد زیادی به حمایت و توجه خانواده برمی‌گردد.

خانواده است که باید هزینه‌های مشاوره را بپردازد؛ محیط خانه را برای درس خواندن دانش‌آموز، آرام و دور از تنش نگه دارد؛ شرایط روحی و جسمی دانش‌آموز از جمله تغییرات دوره بلوغ را درک کند و از تصمیمات درست او حمایت کند. بنابراین نقش خانواده غیرقابل‌ انکار است.

از طرفی بخشی از مشکلات تحصیلی دانش‌آموز ناشی از فضای پرتنش خانواده، اختلافات جدی میان والدین و رابطه نامناسب و غیرموثر آنها با دانش‌آموز است. ممکن است انتظارات خانواده از دانش‌آموز بیشتر از توان او باشد و همین موضوع باعث افزایش فشار روانی روی فرد شده باشد.

در این مواقع مشاور تحصیلی در کنار جلساتی که با دانش‌آموز دارد، با اعضای خانواده هم صحبت می‌کند.

ویژگیهای یک مشاور تحصیلی خوب چیست؟

با توجه به اهمیت مشاوره تحصیلی، یک مشاور باید ویژگیهایی داشته باشد تا بتوان او را به عنوان یک مشاور مناسی معرفی کرد.

اگر بتوانیم مشاور تحصیلی خوبی را انتخاب کنیم، می‌توانیم از بسیاری از مشکلات و انتخابهای اشتباه جلوگیری کنیم.

هرچه سابقه کاری مشاور تحصیلی بیشتر باشد، تجربه او برای مواجهه با چالشها هم بیشتر است. یک مشاور تحصیلی باتجربه به خوبی با تغییرات متعدد نظام آموزشی آشنایی دارد و می‌تواند درمورد آنها اطلاعات کافی به دانش‌آموز و خانواده او بدهد.

همچنین اگر مشاور، تحصیلات مرتبط با زمینه کاری خود را داشته باشد، دید وسیع‌تر و نگاه تخصصی‌تری به این موضوع دارد. در این سالها شاهد هستیم هرکسی که رتبه برتر کنکور شده است، مشاور تحصیلی هم می‌شود و سبک مطالعه خود را به دانش‌آموزان دیگر آموزش می‌دهد؛ درحالیکه نقش و اهمیت مشاوره تحصیلی بسیار فراتر از آموزش تکنیکهای مطالعه و تست‌زنی است.

مشاور خوب باید صبر و تحمل زیادی داشته باشد؛ چون ممکن است نتواند در روزها یا هفته‌های اول نتیجه خوبی بگیرد. به همین دلیل نباید مایوس شود. این مشاور است که باید به دانش‌آموز انگیزه دهد و او را به آینده امیدوار کند.

یک مشاور باتجربه می‌داند که نمی‌تواند از یک برنامه درسی واحد برای تمام دانش‌آموزان استفاده کند. هر فرد ویژگیهای شخصیتی، عادات مطالعه، توان علمی و حتی توانایی روحی و جسمی متفاوتی دارد. پس باید برنامه درسی متناسب با شرایط خاص دانش‌آموز، برای او شخصی‌سازی شود.

مشاور تحصیلی مجرب به تغییرات دانش‌آموز اهمیت می‌دهد و توانایی برقراری ارتباط دوستانه با او را دارد. در شرایط اقتصادی فعلی، هزینه استفاده از مشاوره تحصیلی هم مساله مهمی برای خانواده‌هاست.

جمع‌بندی اهمیت مشاوره تحصیلی

هدف از مشاوره تحصیلی گذراندن مراحل و مقاطع مختلف تحصیل با حداقل آسیب و تصمیمهای اشتباه است. اگر نحوه مواجهه دانش‌آموز با چالشهای دوران مدرسه اصولی و مناسب نباشد، مسائل و مشکلاتی که به وجود می‌آیند ممکن است تا سالها همراه او باشند و آینده‌اش را تحت تاثیر قرار دهند.

 

شاید به مطالب زیر هم علاقه داشته باشید:

افسردگی دوران کنکور، علت و روشهای پیشگیری و درمان آن

چند نکته برای افزایش انگیزه

بیش ‌فعالی در مدرسه را چطور می‌توان مدیریت کرد؟

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع مقابله با افسردگی

هر آنچه درباره افسردگی باید بدانید + آزمون سنجش افسردگی

آنچه در این پست میخوانید پرسشنامه افسردگی + آنلاین و رایگانچه کسی افسرده میشود؟علت های افسردگی چیست؟چطور رفتار پر افسردگی…

بیشتر بخوانید
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید

تکالیف مدرسه بودن یا نبودن؛ مسئله این است

آنچه در این پست میخوانید آنچه تحقیقات در مورد تکالیف می گویندنوع تکلیف مهم است!نظرات محققان در مورد مشکلات تکالیفخطرات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.