چند نکته درباره روانشناسی نوجوان دختر - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

چند نکته درباره روانشناسی نوجوان دختر

تصویر یک دختر نوجوان در طبیعت

چند نکته درباره روانشناسی نوجوان دختر

روانشناسی نوجوان دختر، از دو نظر اهمیت دارد. دوران نوجوانی مرحله‌ای از زندگی است که فرد، با تغییرات جسمی، روانی و رفتاری زیادی مواجه می‌شود؛ ارزشها و باورهای جدیدی در او شکل می‌گیرد و می‌تواند همراه با تغییرات خلقی یا بروز احساسات متفاوت باشد.

ازطرفی دختران  به دلیل شرایط روحی و جسمی متفاوت با پسران و شروع بلوغ در سن پایین‌تر، نیاز به توجه و دقت زیادی در نوع برخورد و مواجهه دارند.

اگر شما نوجوان دختری در خانه دارید، احتمالا چالشهای زیادی هم با او دارید. روانشناسی نوجوان دختر به شما و دختر نوجوانتان کمک می‌کند تا نه تنها این دوران را به خوبی سپری کنید، بلکه در کنار هم از این روزها لذت ببرید.

یک دختر نوجوان پیانیست

روانشناسی نوجوان دختر به چه نکاتی اشاره می‌کند؟

تغییرات ظاهری و جسمی

  • مساله مهم در رفتار با دختران نوجوان، داشتن آگاهی و اطلاعات کافی از تغییراتی است که در روان و جسم او اتفاق می‌افتد. هرچه شما آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشید، نوجوانتان را بهتر درک می‌کنید و درنتیجه چالش کمتری هم خواهید داشت.
  • دختر نوجوان شما با تغییرات جسمی و فیزیولوژیکی زیادی مواجه شده است؛ آن هم در مدت زمان کوتاهی. احتمالا هنوز خودش هم نتوانسته است با این حجم از تغییرات کنار بیاید. او مثل اکثر دختران همسالش، به ظاهر خود بسیار حساس است. ممکن است یک اظهارنظر ساده از طرف اطرافیان، او را خیلی ناراحت کند.
  • دختران در این سن تمایل به رژیمهای غذایی سختگیرانه دارند. شاید از نظر شما اندام او خیلی متناسب و زیبا باشد؛ اما احتمالا خودش اینطور فکر نمی‌کند. حواستان به اختلالاتی مثل پرخوری عصبی یا بی‌اشتهایی روانی باشد. اگر فکر می‌کنید رژیمهای غذایی او دارد به سلامتیش آسیب می‌رساند، حتما با یک مشاور متخصص صحبت کنید.

روابط نوجوان

  • ممکن است دختر نوجوان شما بخواهد ساعاتی را در اتاقش تنها باشد. این موضوع نباید باعث نگرانی شما شود. مسائل مهمی مثل استقلال، هویت، هدف و آینده ذهن او را به خود مشغول کرده‌اند. اجازه دهید کمی تنها باشد و فکر کند.
  • دختر نوجوان شما دوست دارد وقت بیشتری را با دوستانش بگذراند. برای او نظر دوستان و همسالانش اهمیت زیادی دارد. محدود کردن رفت و آمد او با دوستانش و یا بدگویی از آنها، فقط چالش میانتان را بیشتر می کند. سعی کنید نظارت غیرمستقیمی روی روابط دوستانه او داشته باشید. با خانواده‌های دوستانش آشنا شوید و شرایطی برای معاشرت با آنها فراهم کنید.

روابط والدین با نوجوان

  • برخورد با رفتارهای تکانشی نوجوانان، نیاز به صبر و درک زیادی دارد. اگر مقابله به مثل کنید، زود عصبانی شوید و شما هم پرخاشگری کنید، درنهایت آرامش خانواده از بین می‌رود. درمورد قوانین و خط قرمزهای خانواده با او صحبت کنید. تا زمانی که این قوانین را زیر پا نگذاشته است، می توانید سعه صدر نشان دهید و فضا را آرام نگه دارید؛ اما هرگز نسبت به زیر پا گذاشتن قوانین خانواده بی‌تفاوت نباشید.
  • در روانشناسی نوجوان دختر، گفتگو با او بسیار مهم است؛ چون هم کمک می‌کند دختر نوجوانتان را بیشتر درک کنید و هم او از احساسات و افکار شما باخبر می‌شود.
  • رابطه دوستانه، حمایتگرانه و بدون قضاوت باعث می‌شود هروقت دخترتان دچار مشکلی شد، با شما مشورت کند.
  • در تصمیم‌گیریهای خانوادگی با او هم مشورت کنید. این کار باعث می‌شود او احساس کند بزرگ شدنش را باور کرده‌اید؛ ازطرفی وقتی تصمیمهای خانوادگی با حضور و توافق او گرفته شود، هنگام اجرا تعارض کمتری هم خواهید داشت.
  • سعی کنید علائق او را بشناسید و در آن زمینه اطلاعاتی به دست آورید. هرچه موضوعات بیشتری برای گفتگو و تبادل نظر با نوجوان داشته باشید، فرصت بیشتری هم برای نزدیکی و صمیمیت ایجاد می‌کنید و می‌توانید از دنیای درونی او هم بیشتر آگاه شوید.
  • با وجود اینکه حس استقلال‌طلبی در دخترتان بسیار زیاد است، اما او همچنان یک نوجوان است که به توجه و حمایت شما نیاز دارد. به او نشان دهید که دوستش دارید، درکش می‌کنید و هروقت نیاز به کمک داشت، درکنارش هستید.

یک دختر نوجوان

چند توصیه از روانشناسی نوجوان دختر به والدین

  • هرگز دختر نوجوانتان را با دیگران به ویژه همسالانش مقایسه نکنید. او را به خاطر نقاط ضعفش سرزنش و تحقیر نکنید. سعی کنید او را با تمام نقاط قوت و ضعفش بپذیرید و استعدادها و توانمندیهایش را تایید کنید.
  • اغلب والدین نگران حضور دختران نوجوانشان در جامعه هستند. لازم است نحوه مواجهه با مشکلات جامعه را به او یاد دهید و دورادور حواستان به او باشد؛ اما محدودش نکنید. او به عنوان یک انسان که در اول مسیر هویت‌یابی و استقلال است، نیاز دارد در جامعه فعال باشد و با دوستانش معاشرت کند. محدودیتهای بیش از حد باعث سرکشی و یا دروغگویی او می‌شود.
  • بعضی از والدین فکر می‌کنند حمایت از فرزند نوجوان به این معنی است که همه مسئولیتها را خودشان به عهده بگیرند تا او فقط درس بخواند و از تفریحاتش لذت ببرد. او دارد بزرگ می‌شود و به زودی باید مسئولیتهایی را در جامعه و زندگی مشترک به عهده بگیرد. وظایفی را درحد توانش به او بسپارید و آنها را از او مطالبه کنید. تا جایی که مشکلات جدی برایش به وجود نمی‌آید، اجازه دهید با نتایج عدم مسئولیت‌پذیری خود مواجه شود.
  • روانشناسی نوجوان دختر توصیه می‌کند محیط خانه برای دختر نوجوان امن باشد تا او بتواند به راحتی درمورد مشکلاتش با اعضای خانواده به‌ویژه والدین صحبت کند.
  • نیازهای مالی یک نوجوان با کودک متفاوت است. اگر شرایط مالی خانواده اجازه می‌دهد، برای رفع نیازهای معقولش، تامین شود. به او تاکید کنید که باید بتواند وضعیت مالی خود را مدیریت کند.

پیشنهادهای بیشتر برای بهبود روابط با نوجوان

  • امروزه نوجوانان تحت تاثیر فضای مجازی قرار دارند و بسیاری از رفتارهای خود را با معیارهای گفته شده در آن تطبیق می‌دهند. تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد استفاده زیاد از فضای مجازی، اضطراب نوجوانان را بیشتر می‌کند. شما نمی‌توانید استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را برای او ممنوع کنید. بهتر است در این مورد با نوجوان خود حرف بزنید و مشکلات احتمالی را برایش توضیح دهید. با نظر خودش برنامه‌ای برای استفاده معقول و مناسب از شبکه‌های اجتماعی تنظیم کنید.
  • کتابهای خوبی درمورد روانشناسی نوجوان دختر نوشته شده است. با مطالعه آنها می‌توانید اطلاعات خود را درباره این دوران و مسائل مرتبط با آن بیشتر کنید.
  • همانطور که برای هر کاری به متخصص و کارشناس آن مراجعه می‌کنید، درباره مشکلات بین خود و نوجوانتان هم به روانشناس مراجعه کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
بحران هویت در نوجوانی

هویت نوجوان چگونه شکل می گیرد ؟ | روش های شکل گیری هویت سالم نوجوان

آنچه در این پست میخوانید از کجا بفهمیم بحران هویت رو در نوجوانی به درستی گذروندیم ؟تغییرات اساسی شناختی در…

بیشتر بخوانید
اجتناب از مدرسه

علتهای اجتناب از مدرسه در کودکان

آنچه در این پست میخوانید چرا توجه به دلایل اجتناب از مدرسه در کودکان مهم است؟بعضی از نشانه‌های اجتناب از…

بیشتر بخوانید

افسردگی در مدرسه | آیا مدرسه باعث افسردگی نوجوانان می شود؟

آنچه در این پست میخوانید آمار 2023 درباره افسردگی در مدرسه(مقطع دبیرستان)آیا مدرسه موجب افسردگی می شود؟فشار مدرسه:قلدری:روابط با همسالان:نداشتن…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.