چالشهای پشت کنکور ماندن - روان فیکس

چالشهای پشت کنکور ماندن

کتابهای کنکور

چالشهای پشت کنکور ماندن

پشت کنکور ماندن انتخاب بعضی از کسانی است که از نتیجه آزمونشان راضی نیستند و می‌خواهند برای قبولی در رشته دلخواهشان دوباره تلاش کنند.

از بین کسانی که پشت کنکور می‌مانند، عده‌ای واقعا تلاش می‌کنند و نتیجه بهتری به دست می‌آورند؛ اما بعضی از آنها از همان اول خوب می‌دانند که اهل تلاش بیشتر نیستند. پس چرا پشت کنکور می‌مانند؟

در این مقاله به چالشهای پشت کنکور ماندن اشاره می‌کنیم تا اگر امسال کنکور دارید، بهتر بتوانید در این باره تصمیم بگیرید.

چه زمانی برای پشت کنکور ماندن تصمیم بگیرید؟

برای موفقیت در هر کاری باید از تمام فرصتها و استعدادهایتان استفاده کنید. اگر آرزویی دارید که برایتان مهم است، نباید زود مایوس شوید.

در زمان باقیمانده خوب تلاش کنید و از فرصت شرکت در جلسه آزمون استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید با فضای جلسه آزمون بیشتر آشنا شوید و تجربه کسب کنید. اگر نتیجه خوب نبود، برای تصمیم‌گیری وقت دارید.

چالش کنکوریها

مزایای پشت کنکور ماندن

  • امسال که دانش‌آموز هستید، زمانی را صرف رفتن به مدرسه می‌کنید؛ پس اگر پشت کنکور بمانید، سال بعد وقت بیشتری برای درس خواندن خواهید داشت.
  • تجربه یک سال درس خواندن برای کنکور باعث می‌شود به‌خوبی نقاط قوت و ضعف خودتان را بشناسید و اصلاح کنید. اگر دیگر اشتباهات سال قبل را تکرار نکنید، شانس موفقیت شما بیشتر می‌شود.
  • در طول سال قبل روشهای مختلف مطالعه و تکنیکهای یادگیری را امتحان کرده‌اید و حالا می‌توانید با بهترین تکنیک که مناسب شماست، درس بخوانید.
  • سبک زندگی کنکوریها با بقیه افراد متفاوت است. دانش‌آموزانی که اولین بار در این آزمون شرکت می‌کنند، باید کمی صبر کنند تا به این سبک عادت کنند؛ اما شما به‌راحتی خودتان را با این شرایط تطبیق می‌دهید.

معایب و چالشهای پشت کنکور ماندن

  • بعد از اعلام نتایج کنکور، اقوام و آشنایان اغلب تماس می‌گیرند و درباره رتبه و رشته قبولی شما کنجکاوی می‌کنند. این موضوع ممکن است برایتان ناراحت‌کننده باشد. اگر هدفتان برای شما مهم است، نباید به حرفها و نظرات دیگران فکر کنید و خودتان را با آن هماهنگ کنید.
  • ممکن است شرایط کنکور در سال بعد سخت‌تر شود؛ سوالات مشکل‌تری طراحی شوند یا رقابت در بعضی از رشته‌ها فشرده‌تر شود. خودتان را برای هر شرایطی آشنا کنید و اجازه ندهید شرایط بیرونی آینده شما را تعیین کنند.
  • اتفاقهای پیش‌بینی نشده مانند شرایط استرس‌زا، بیماری یا مشکلات خانوادگی در همه دوره‌های زندگی وجود دارند.
  • مساله خدمت سربازی آقایان شرکت‌کننده هم یکی از این چالشهاست که اگر مشمول آن هستید، باید به آن توجه کنید.

چه کسانی می‌توانند پشت کنکور بمانند و چه کسانی نه؟

  • اول ببینید خودتان می‌خواهید پشت کنکور بمانید یا با اصرار اطرافیان و تحت تاثیر حرف آنها این تصمیم را می‌گیرید. این شما هستید که باید یک سال دیگر تلاش کنید و موقع خستگی، برای ادامه راه انگیزه داشته باشید.
  • با خودتان صادق باشید. اگر واقعا مصمم هستید و پشتکار خوبی دارید، خوب است که دوباره تلاش کنید تا به هدفتان برسید. درغیراین صورت پشت کنکور ماندن فقط یک سال از بهترین سالهای زندگیتان را از بین می‌برد. چه بسا نتیجه آزمونتان بدتر از سال قبل شود و حتی نتوانید همان رشته‌های پارسال را انتخاب کنید.
  • بعضی از دانش‌آموزان به دلیل اینکه استعدادها و علائق خودشان را نمی‌شناسند، پشت کنکور می‌مانند تا در رشته خاصی قبول شوند. درست است که جامعه به بعضی از رشته‌ها اعتبار بیشتری می‌دهد، اما شما باید به توانایی و علاقه خودتان توجه کنید.
  • اگر عادتهایی مثل اهمالکاری یا تنبلی دارید، باید برای رفع آنها اقدام کنید؛ وگرنه سال بعد هم نمی‌توانید خوب درس بخوانید. حتما با مشاور تحصیلی یا روانشناس مشورت کنید.
  • قبل از اینکه پشت کنکور بمانید به محدودیتهایی مثل سربازی و هزینه‌های احتمالی فکر کنید.

 

پشت کنکوری

نکاتی برای کسانی که پشت کنکور ماندن را انتخاب می‌کنند

  • توانایی مدیریت زمان باعث می‌شود بهره‌وری مطالعه شما بیشتر شود و از زمانتان بیشترین استفاده را ببرید.
  • از همه توان و انرژی خود برای رسیدن به آرزوهایتان استفاده کنید و پشتکار داشته باشید.
  • برنامه‌ریزی منطقی متناسب با عادات مطالعه و سبک درس خواندنتان داشته باشید.
  • احتمالا بسیاری از دوستانتان و حتی بچه‌های فامیل امسال در کنکور قبول می‌شود. ممکن است با آنها مقایسه شوید یا حرفهای اطرافیان شما را ناراحت کند. اگر هدفتان برای شما اهمیت دارد، نگران حرفهای دیگران نباشید. خودتان را با کسی مقایسه نکنید و برای تلاشهایتان ارزش قائل شوید.
  • خودتان را سرزنش نکنید؛ گذشته تمام شده است و شما باز هم برای تلاش بیشتر زمان دارید.
  • مطالعه را برای خودتان به شکل عادت درآورید. در جای مشخصی درس بخوانید تا نسبت به آن شرطی شوید. بخشی از فرایند یادگیری به صورت ناخودآگاه شکل می‌گیرد.
  • اشتباهات سال گذشته را تکرار نکنید. همه جوانب را بررسی کنید. اگر منابع کمک آموزشی خوبی نداشتید یا روش مطالعه شما اشتباه بوده، تصمیم جدیدی بگیرید.
  • عزت نفس و ارزشمندی خود را با رشته و دانشگاه قبولی‌تان گره نزنید.
  • قبول شدن در یک رشته پرطرفدار به‌شرطی خوب است که در این راه، سلامتی جسم و روان شما قربانی نشود. یک رتبه برتر که اختلال اضطرابی، وسواس فکری یا افسردگی شدید دارد، نمی‌تواند از موقعیتش لذت ببرد یا فرد مفیدی برای جامعه باشد. با آرامش درس بخوانید و به اندازه توانتان از خودتان انتظار داشته باشید.

    پیشنهاد میدهم که مقاله مربوط به اضطراب کنکور را مطالعه کنید .

  • فکر نکنید کنکور تنها راه موفقیت است. شما تازه در ابتدای راه هستید و هنوز فرصتهای زیادی برای کسب موفقیت دارید.

نکات پایانی درباره پشت کنکور ماندن

تصمیم‌گیری برای ماندن پشت کنکور به شرایط شما بستگی دارد. اول برنامه درسی و تلاش سال گذشته خود را مرور کنید. ببینید نقاط ضعفتان چه بوده است. اگر علت موفق نشدن شما در کنکور امسال، چیزی است که می‌توانید در سال آینده جبرانش کنید، یک بار دیگر تلاش کنید.

اما اگر قرار است یک سال دیگر وقت بگذارید و همان نتیجه را بگیرید، درباره ماندن پشت کنکور دوباره فکر کنید. درنهایت تصمیم منطقی و عاقلانه‌ای بگیرید که در آینده باعث حسرت شما نشود.

فراموش نکنید که کنکور فقط یکی از مراحل زندگی شماست. قرار است در زندگی از مراحل جدی‌تر و مهمتری  عبور کنید که باید برایشان آماده شوید.

 

مقالات دیگر:

اهمیت مشاوره تحصیلی چیست؟ مشاور تحصیلی چه کمکی به ما می‌کند؟

افسردگی دوران کنکور، علت و روشهای پیشگیری و درمان آن

چرا حتی اسم کنکور در بعضی از افراد ایجاد اضطراب می‌کند؟

دانشگاه مهمه یا رشته ؟ بررسی روانشناختی + راهکار

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع مقابله با افسردگی

هر آنچه درباره افسردگی باید بدانید + آزمون سنجش افسردگی

آنچه در این پست میخوانید پرسشنامه افسردگی + آنلاین و رایگانچه کسی افسرده میشود؟علت های افسردگی چیست؟چطور رفتار پر افسردگی…

بیشتر بخوانید
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید

تکالیف مدرسه بودن یا نبودن؛ مسئله این است

آنچه در این پست میخوانید آنچه تحقیقات در مورد تکالیف می گویندنوع تکلیف مهم است!نظرات محققان در مورد مشکلات تکالیفخطرات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.