ملاکهای اشتباه در انتخاب همسر - روان فیکس | دکتر یاسین نجفی زادگان

ملاکهای اشتباه در انتخاب همسر

ملاکهای اشتباه در انتخاب همسر

اشتباه در انتخاب همسر دلیل اصلی بسیاری از جداییهاست. ازدواج یکی از مهمترین اتفاقهای زندگی هر فرد است و یک انتخاب درست، از بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری می‌کند.

برخی از زوجها تمایلی به مشاوره پیش از ازدواج ندارند و به تجربیات بزرگترها هم توجهی نمی‌کنند.

در این مطلب درباره معیارهای درست و غلط انتخاب همسر صحبت می‌کنیم.

انتخاب همسر

چرا داشتن معیارهای درست در انتخاب همسر ضروری است؟

رابطه ازدواج بین دو فرد از دو خانواده مختلف که در محیط فرهنگی، اعتقادی و سطح مالی متفاوتی رشد کرده‌اند، شکل می‌گیرد. بعد از ازدواج، این تفاوتها آشکار می‌شوند.

اگر زوجین در مسائل اصلی همفکر و همسو باشند، چالشهای کوچک زندگی به‌راحتی مدیریت می‌شوند.

ملاکهای اشتباه در انتخاب همسر چه هستند؟

انتخاب براساس ظاهر

شما همسر آینده‌تان را براساس معیارهای ظاهری مثل زیبایی، قد و اندام، تیپ یا خوش‌صحبتی انتخاب می‌کنید. این معیارها در روزها و ماههای اول ازدواج، باعث ایجاد جذابیت می‌شود. اما پس از گذشت مدتی از شروع زندگی مشترک، متوجه می‌شوید که ملاکهای مهمتری برای ازدواج ضروری بودند که نادیده گرفته‌اید.

اختلافهای شخصیتی، فرهنگی، اعتقادی و خانوادگی کم‌کم خودشان را نشان می‌دهند. می‌بینید با هم وجه اشتراکی ندارید، در دو جهان مختلف زندگی می‌کنید و نمی‌توانید با هم به تفاهم برسید.

براساس هیجان و علاقه انتخاب می‌کنید

یکی دیگر از معیارهای اشتباه در انتخاب همسر، انتخاب براساس هیجان است. شما به طرف مقابلتان علاقه دارید و هیجانهایتان ملاک اصلی تصمیم‌گیری شما هستند؛ درحالیکه به ویژگیهای مهمی مثل طرز فکر و شخصیت او، توجه نکرده‌اید.

از ترس تنهایی ازدواج می‌کنید

با اینکه می‌دانید ارتباط بین شما و نامزدتان، بالغانه و سالم نیست و با هم تفاهم ندارید؛ از ترس تنها ماندن با او ازدواج می‌کنید. شاید دوستانتان ازدواج کرده‌اند یا به‌خاطر بالا رفتن سنتان، نگران هستید تا آخر عمر تنها بمانید. به همین دلیل تصمیم می‌گیرید با طرف مقابلتان ازدواج کنید، بدون اینکه به نتیجه این انتخاب فکر کنید.

اشتباه در انتخاب همسر برای فرار از مشکلات

اگر در خانواده یا با والدینتان دچار مشکل شده باشید، احتمالا می‌خواهید با ازدواج از آن خانه و مشکلاتش فرار کنید. درحالیکه با ازدواج و ورود یک عضو جدید به خانواده، چالشهای جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرند.

اشتباه در انتخاب همسر به دلیل عزت نفس پایین

اگر عزت نفس پایینی دارید و احساس ارزشمندی نمی‌کنید، احتمالا می‌خواهید به وسیله ازدواج با یک فرد موفق، زیبا یا ثروتمند، در چشم دیگران باارزش جلوه کنید.

درصورتی‌که خودتان را لایق ازدواج با طرف مقابل ندانید یا باورهای درستی نسبت به خودتان نداشته باشید، ازدواج باعث افزایش عزت نفس شما نمی‌شود. برعکس مدام دربرابر همسرتان احساس بی‌ارزشی می‌کنید و نمی‌توانید رابطه سالم و صمیمانه‌ای با او داشته باشید.

اشتباه گرفتن صمیمیت جنسی با عشق واقعی

اگر پیش از برقراری یک رابطه متعهدانه و ازدواج، صمیمیت جنسی را تجربه کرده باشید، ممکن است دچار سوءتفاهم شوید. در این شرایط چشمتان را به روی عیبهای طرف مقابلتان می‌بندید. با اینکه مشکلات رابطه را می‌بینید، اما خودتان را گول می‌زنید و فکر می‌کنید احساسات قوی که الان نسبت به هم دارید، برای حل چالشهای پیش رو کافیست.

باورهای اشتباه در انتخاب همسر

  • فکر می‌کنید می‌توانید بعد از ازدواج، ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی همسرتان را تغییر دهید. به همین دلیل با وجود اینکه برخی از نشانه‌های جدی عدم تفاهم، خشونت یا بی‌صداقتی را می‌بینید، به امید تغییر او در آینده ازدواج می‌کنید. واقعیت این است که بسیاری از خصوصیات شخصیتی و رفتاری، مسائل اعتقادی و طرزفکر افراد تغییر نمی‌کنند یا به‌سختی عوض می‌شوند. فردی را انتخاب کنید که بتوانید او را همان‌طوری که هست بپذیرید و دوست داشته باشید.
  • اولویتها و اهداف مشترکی ندارید ولی این موضوع را جدی نمی‌گیرید. درست است که به عنوان دو فرد بالغ، نیازی نیست تمام علائقتان مشابه باشد؛ اما در اهداف کلی زندگی مشترک و مسیری که می‌خواهید با هم طی کنید، باید اتفاق‌نظر داشته باشید. اولویتهای مشترک روی میزان ارتباط شما، سازگاری شما با هم و حتی نحوه گذراندن اوقات فراغتتان موثر است.
  • شما یا نامزدتان بیش از اندازه به والدینتان وابسته هستید؛ ولی فکر می‌کنید این مساله خودبخود و بعد از ازدواج حل می‌شود. احترام و محبت نسبت به والدین با وابستگی به آنها کاملا متفاوت است. شما و همسرتان به‌عنوان افراد بالغ باید بتوانید مشکلات زندگی مشترکتان را خودتان حل کنید و رازهایتان را پیش خودتان نگه دارید. همچنین شما و همسرتان باید اولویت زندگی هم باشید. اگر نشانه‌های وابستگی زیاد را می‌بینید، آن را جدی بگیرید.
  • یک باور اشتباه در انتخاب همسر این است که فکر می‌کنید شناخت شما و نامزدتان از هم کافیست و نیازی به شناخت درست خانواده او ندارید. هردو شما در کنار خانواده و با ارزشها و الگوهای تربیتی آنها بزرگ شده‌اید؛ پس نمی‌توانید تاثیر خانواده را در شکل‌گیری شخصیتتان نادیده بگیرید. همچنین قرار است در آینده با خانواده‌ها رفت‌وآمد کنید.

اشتباه در انتخاب همسر

هنگام انتخاب همسر به چه ملاکهایی باید توجه کنید؟

برای جلوگیری از اشتباه در انتخاب همسر، باید با ملاکها و معیارهای موثر در زندگی مشترک آشنا شوید.

  • هردوی شما باید نسبت به رابطه متعهد و مسئولیت‌پذیر باشید و برای دوام آن تلاش کنید.
  • احترام متقابل حتی در هنگام ناراحتی و خشم، مساله بسیار مهمی است.
  • ارزشها و باورهای اساسی شما باید همسو و متناسب باشد.
  • صداقت باعث جلب اعتماد در رابطه می‌شود و بی‌صداقتی آرامش طرفین را ازبین می‌برد.
  • شما و نامزدتان باید مهارتهای مهمی مثل کنترل خشم، حل مساله و تصمیم‌گیری را بلد باشید.
  • باید بتوانید ارتباط موثری را با هم برقرار کنید. در چالشهای آینده زندگی مشترک، اگر بتوانید درست با هم صحبت کنید، می توانید به نقطه مشترک برسید و مشکلات را حل کنید.
  • هردوی شما باید بتوانید احساسات خود را به طرف مقابل ابراز کنید و پذیرای احساسات او باشید.
  • بهتر است ازنظر ریسک‌پذیری، هیجان و روابط اجتماعی در یک سطح باشید؛ چون اگر اختلاف زیادی با هم داشته باشید، مدام دچار چالش می‌شوید.
  • درمورد تصمیمهای مهم آینده مثل فرزندآوری، مهاجرت و مسائل اقتصادی مثل پس‌انداز و نحوه خرج کردن، به‌صورت جدی با هم حرف بزنید و مطمئن شوید نظرات مشابهی دارید.

نکات پایانی درباره اشتباه در انتخاب همسر

معیارهای اشتباه در انتخاب همسر باعث افزایش آمار طلاق به‌ویژه در سالهای اول زندگی مشترک شده است. شناخت ویژگیهای شخصیتی و رفتاری طرف مقابلتان در مدت کوتاه آشنایی پیش از ازدواج کار سختی است.

برای اینکه انتخاب مناسبی براساس معیارهای اصولی داشته باشید، بهتر است از مشاوره قبل از ازدواج استفاده کنید.

یک انتخاب درست از بسیاری از مشکلات بعدی پیشگیری می‌کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
مزایا و معایب بچه دار شدن

آیا بعد از ازدواج باید بچه دار شویم ؟ | معایب و مزایای فرزندآوری

آنچه در این پست میخوانید تصمیم به بچه دار شدنبررسی اجمالی معایب بچه دار شدنبررسی اجمالی مزایای بچه دار شدندلایل…

بیشتر بخوانید
خودکشی و راهکار های جلوگیری از آن

خودکشی و راه های جلوگیری از آن

آنچه در این پست میخوانید علایم هشداردهنده خودکشی :عوامل خطر خودکشی :چگونه میتوانیم از خودکشی جلوگیری کنیم ؟چگونه با کسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.