
چرا رسانههای اجتماعی برای دختران نوجوان خطرناکترند؟ (نتایج یک مطالعه ۱۰ ساله)
- دکتر یاسین نجفی زادگان
- روانشناسی نوجوان و جوان, شبکه های اجتماعی
یک مطالعه جدید که توسط مؤسسه تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) و دانشگاه دیکین در استرالیا انجام شده است، نشان میدهد که دختران نوجوان ممکن است در مقایسه با پسران، با خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامت روان در ارتباط با استفاده از شبکههای اجتماعی روبرو باشند.
این یافتهها بر اساس یک مطالعه ۱۰ ساله بر روی نزدیک به ۱۲۰۰ جوان در ملبورن به دست آمده است. محققان در طول این مدت طولانی، بررسی کردند که عادات دیجیتالی نوجوانان چگونه بر سلامت روانشناختی (روانی) آنها در درازمدت تأثیر میگذارد.
این مطالعه، زمان استفاده از صفحهنمایش (Screen Time) و استفاده از شبکههای اجتماعی شرکتکنندگان را ثبت و پیگیری کرد و مشخص شد که تا سنین ۱۷ و ۱۸ سالگی، هم پسران و هم دختران، روزانه بیش از دو ساعت را صرف استفاده از دستگاههای الکترونیکی (مانند گوشی و تبلت) میکنند.
با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که تأثیر بالقوه شبکههای اجتماعی برای دو جنس یکسان نیست.
دختران نوجوان تقریباً دو برابر پسران در معرض خطر افسردگی ناشی از استفاده بیشتر از شبکههای اجتماعی قرار دارند.
دوره نوجوانی اولیه (اوایل بلوغ) به عنوان زمانی برجسته میشود که سطوح بالاتر استفاده از شبکههای اجتماعی با خطر بیشتری برای مشکلات سلامت روان در یک سال آینده مرتبط است.
چرا دختران نوجوان آسیبپذیرتر هستند؟
چندین عامل وجود دارد که این دوره از نوجوانی را چالشبرانگیزتر میکند:
-
بلوغ زودهنگام: دختران معمولاً یک تا دو سال زودتر از پسران وارد دوره بلوغ میشوند.
-
نابالغی مغز عاطفی: در همین زمان، بخشهایی از مغز که مسئول مدیریت هیجانات شدید هستند (مانند قشر پیشانی مغز)، هنوز در حال رشد و تکامل هستند و به بلوغ کامل نرسیدهاند.
-
همپوشانی با شروع استفاده از شبکههای اجتماعی: این مرحله از رشد، اغلب با زمانی همپوشانی دارد که بسیاری از نوجوانان اولین حسابهای کاربری خود را در شبکههای اجتماعی ایجاد میکنند. این موضوع آنها را در معرض مقایسههای اجتماعی آنلاین، تعارضات و محتوای مضر قرار میدهد.
-
الگوی تاریخی: در همین سنین، دختران به طور طبیعی سطوح بالاتری از افسردگی و اضطراب را نسبت به پسران گزارش میدهند، الگویی که برای چندین دهه در پژوهشها مشاهده شده است.
شواهد پژوهشی مشابه در بریتانیا:
یک مطالعه مبتنی بر بریتانیا که توسط این محققان به آن استناد شده است، نتایج مشابهی یافت. بر اساس این مطالعه، دختران ۱۱ تا ۱۳ سالهای که بیشتر از شبکههای اجتماعی استفاده میکردند، یک سال بعد رضایت کمتری از زندگی خود گزارش دادند. جالب اینجاست که این الگو در نوجوانان مسنتر (یعنی بازههای سنی بالاتر) مشاهده نشد.
شبکههای اجتماعی کاملاً منفی نیستند:
علیرغم نگرانیهای موجود، محققان تأکید میکنند که شبکههای اجتماعی همیشه اثرات مضر برای نوجوانان ایجاد نمیکنند.
این پلتفرمها زمانی که به طور مناسب استفاده شوند، میتوانند مزایای مثبتی نیز به همراه داشته باشند، از جمله:
-
فرصتهایی برای ایجاد دوستیهای جدید.
-
یافتن جوامع همفکر و گروههای حمایتی.
-
حتی ایجاد درآمد (از طریق تولید محتوا یا کسبوکارهای اینترنتی).
این مطالعه نشان داد که بسیاری از جوانان از شبکههای اجتماعی به عنوان منبعی برای حمایت اجتماعی و ارتباط استفاده میکنند. این یافته نشان میدهد که تأثیر شبکههای اجتماعی تا حد زیادی به نحوه استفاده از آنها بستگی دارد، نه صرفاً به خود فناوری.
بحث رو به رشد استرالیا در مورد قوانین شبکههای اجتماعی:
سوزان سایر (Susan Sawyer)، یکی دیگر از محققان درگیر در این مطالعه، به مقررات اخیر استرالیا در مورد شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت که این قوانین ناشی از نگرانیهای فزاینده در مورد تأثیر پلتفرمهای آنلاین بر سلامت روان نوجوانان است.
با وجود این نگرانیها، محققان معتقدند که شواهد محکم در سطح جمعیت (Population-level) تاکنون محدود بوده است و به همین دلیل، یافتههای مطالعه جدید از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نقل قول از پروفسور سایر:
«با وجود همه این بحثها، شواهد مستحکم در سطح جمعیت تاکنون محدود باقی مانده بود، که یافتههای ما را به طور قابل توجهی مهم میکند.»
«نتایج ما نشان نمیدهد که رسانههای اجتماعی به طور جهانی مضر هستند، اما خالی از آسیبها نیز نیستند.»
«این یافتهها ضرورت تعیین محدودیتهای متناسب با سن، برنامههای آموزشی و سواد رسانهای بهتر، و راهنمایی روشنتر از سوی والدین را تقویت میکند.»
این یافتهها به یک بحث گستردهتر جهانی در مورد نحوه پاسخگویی دولتها، خانوادهها و شرکتهای فناوری به چالشهای ناشی از استفاده از شبکههای اجتماعی در میان جوانان میافزاید.