مشاوره آنلاین چیست و چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ - روان فیکس

مشاوره آنلاین چیست و چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین چیست و چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

مشاوره آنلاین در دنیای مدرن و اینترنت‌زده امروز، پدیده عجیبی نیست. در سالهای اخیر بیماری کرونا و شرایط قرنطینه باعث شد گرایش به مشاوره‌های غیرحضوری افزایش پیدا کند.

خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی، گسترش شبکه‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی مردم به سمتی رفته است که همه کسانی که نیاز به مشاوره و درمان دارند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

دیگر دوری راه و کمبود زمان و نبودن مشاور خوب در شهر یا روستای محل زندگیتان باعث نمی‌شود از امکان حضور در جلسات درمانی و مشاوره محروم شوید.

مشاوره آنلاین قرار نیست باعث کنار گذاشتن مشاوره حضوری شود؛ بلکه هرکدام از آنها مزایا و ویژگیهای خاص خود را دارند.

مشاوره غیرحضوری

استفاده از مشاوره آنلاین چه مزیتهایی دارد؟

  • ممکن است به دلیل مشغله کاری زیاد، وقت کافی برای مراجعه حضوری نداشته باشید و به همین دلیل، رسیدگی به مشکلتان را به تعویق می‌اندازید. مشاوره آنلاین جلوی تلف شدن وقتتان را می‌گیرد.
  • اگر در منطقه شما یا در نزدیکی محل زندگیتان مشاور و متخصص وجود نداشته باشد، برای رساندن خودتان به جلسه مشاوره باید ساعتها در ترافیک بمانید و هزینه زیادی را هم متحمل شوید.
  • بعضی از افراد برای بیان مشکلاتشان در جلسات حضوری مشاوره، آمادگی ندارند و راحت نیستند؛ اما در جلسات غیرحضوری کمتر احساس معذب بودن می‌کنند. درنتیجه مقاومت و پنهانکاری آنها کمتر می‌شود و درمانگر بهتر می‌تواند به درمان بپردازد. همچنین این روش برای برخی از افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند روش مناسبی است.
  • گاهی برای دریافت نوبت مشاوره از یک روانشناس یا مشاور خوب در نزدیکی محل سکونتتان، باید مدت طولانی صبر کنید؛ اما در مشاوره آنلاین اغلب می‌توانید در زمان کوتاهتری، نوبت را رزرو کنید.
  • بعضی از ایرانیان مقیم خارج از کشور ترجیح می‌دهند با یک مشاور فارسی‌زبان صحبت کنند و مشاوره انلاین یک امکان فوق‌العاده را برایشان فراهم می‌کند.
  • در این روش می توانید جلسات مشاوره را در فواصل زمانی کمتری برگزار کنید.
  • معمولا هزینه جلسات مشاوره غیرحضوری کمتر از جلسات حضوری است.
  • برخی از افراد به دلیل ترس از برچسب خوردن یا واکنش دیگران، دوست ندارند کسی بداند که به روانشناس مراجعه می‌کنند؛ برای این افراد، مشاوره غیرحضوری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

آیا مشاور آنلاین، تخصص و تجربه کافی دارد؟

مشاور آنلاین هم یک تحصیلکرده در رشته روانشناسی یا مشاوره است که تجربه جلسات درمانی و مشاوره حضوری و غیرحضوری را دارد. بنابراین همان خدماتی را که در جلسات حضوری به مراجعین ارائه می‌کند، در مشاوره آنلاین هم انجام می‌دهد.

یک مشاور آنلاین علاوه بر دانش کافی، توانایی برقراری ارتباط مناسب بدون حضور رودررو را دارد و می‌تواند از طریق اینترنت یا تلفن، هم شنونده خوبی باشد و هم به‌درستی راهکار ارائه کند.

آیا جلسات مشاوره آنلاین به اندازه جلسات حضوری مفید هستند؟

اگر مشاورتان را درست انتخاب کرده باشید و با او همکاری کنید، جلسات آنلاین هم به اندازه جلسات حضوری کارایی و کیفیت دارند. حتی به دلیل دردسترس بودن این روش و هزینه و اتلاف وقت کمتر، گاهی مفیدتر از جلسات حضوری هستند.

به دلیل همین کیفیت بالا، جلسات مشاوره آنلاین می‌توانند مشکلات طیف وسیعی از جامعه را حل کنند.

جلسات مشاوره آنلاین چطور برگزار می‌شوند؟

پس از انتخاب مشاور یا کلینیک مشاوره مناسب، موضوع مشکلتان را بیان می‌کنید. یک مشاور آنلاین می‌تواند در  زمینه‌های مختلفی مثل زوج درمانی، مشاوره کودک و نوجوان، خانواده درمانی، مشاوره تحصیلی، مشاوره فردی و درمان انواع اختلالات مانند افسردگی و اضطراب به شما کمک کند.

سپس با مشاورتان درمورد نحوه برگزاری جلسات، تصمیم می‌گیرید. ممکن است بخواهید در شبکه‌های اجتماعی این جلسات را برگزار کنید؛ در ساعات مشخص شده تماس تصویری بگیرید؛ گاهی نکاتی را در چت بیان کنید یا تماس تلفنی برقرار کنید.

درهرحال شیوه ارتباط حتما با هماهنگی شما انتخاب می‌شود تا بتوانید به‌راحتی در جلسات مشاوره شرکت کنید.

مشاوره در فضای مجازی

جلسات غیرحضوری مشاوره و درمان چطور به شما کمک می‌کنند؟

جلسات در ساعات مشخصی به صورت مستمر و منظم برگزار می‌شود. مانند جلسات حضوری، مشکلتان را مطرح می‌کنید. مشاور یا درمانگر سوالاتی را از شما می‌پرسد که باید با صداقت و کامل پاسخ دهید.

متناسب با مشکل، تمرینها یا راهکارهایی به شما می دهد که باید در زندگی روزمره خود انجام دهید تا تغییرات را مشاهده کنید.

اگر در روند درمان، مشکلی به وجود بیاید، می‌توانید با مشاور خود درمیان بگذارید. یک درمانگر متعهد در مشاوره آنلاین هم به اندازه جلسات حضوری تلاش می‌کند قدم به قدم با شما پیش بیاید تا بتوانید مسائل را مدیریت کنید. البته هرجا که لازم باشد، به شما فضای کافی برای مستقل بودن در حل مشکل را می‌دهد.

اگر نیاز باشد با اعضای خانواده یا افراد تاثیرگذار زندگیتان صحبت کند، جلسه‌ای را برای آنها تعیین می‌کند تا به شکل غیرحضوری درباره شما و رابطه بینتان، حرف بزند. ممکن است تمرینات مشترکی برای شما و همسرتان یا سایر اعضای خانواده درنظر بگیرد.

شما در جلسات آنلاین هم حضور و حمایت مشاورتان را کاملا حس می‌کنید. جلسات پیگیری وجود دارند و مشاور تا حل کامل مشکل، در کنار شماست؛ به این شرط که شما هم واقعا بخواهید شرایط زندگیتان را بهتر کنید.

هزینه جلسات مشاوره آنلاین چطور تعیین می‌شود؟

جلسات آنلاین هم مانند جلسات حضوری، تعرفه مخصوص خودشان را دارند. میزان تخصص درمانگر یا مشاور یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده هزینه مشاوره است.

همچنین مدت زمان هر جلسه و شیوه برگزاری آن که می‌تواند به صورت تلفنی، تصویری یا مکاتبه‌ای باشد، در مقدار هزینه جلسات، تاثیرگذار است.

معمولا جلسات آنلاین هزینه پایین‌تری نسبت به جلسات حضوری مشابه خود را دارند.

نکات پایانی و جمع‌بندی درباره جلسات مشاوره آنلاین و مزایای آن

مشاوره غیرحضوری و اینترنتی یک فرصت مناسب برای کسانی است که با دلایلی مثل کمبود وقت، دوری راه یا عدم حضور مشاور خوب در محل زندگیشان از مراجعه و درمان مشکلات روحی و ارتباطی‌شان خودداری می‌کنند.

اگر شما هم تا الان برای حل مسائلتان قدمی برنداشته‌اید، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. پیدا کردن مشاوران خوب در اینترنت کار سختی نیست.

به سایت شخصی مشاور یا سایت کلینیک درمانی او مراجعه کنید؛ رزومه و سابقه کاری مشاور را بررسی کنید. اگر به نظرات مراجعین قبلی دسترسی دارید، آنها را بادقت بخوانید. به مشاوری مراجعه کنید که در زمینه موردنظر شما تجربه دارد.

هرچه سریعتر به سراغ حل مشکلتان بروید و با مشاورتان همکاری بیشتری داشته باشید، نتیجه بهتری می‌گیرید.

 

شاید به این مقالات هم علاقه داشته باشید:

اهمیت مشاوره تحصیلی چیست؟ مشاور تحصیلی چه کمکی به ما می‌کند؟

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟ نکاتی که باید قبل از ازدواج بدانید

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
سالمند

بیماری پارکینسون چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آنچه در این پست میخوانید علت ایجاد بیماری پارکینسونبیماری پارکینسون چه نشانه‌هایی دارد؟درمان بیماری پارکینسوندارودرمانی در پارکینسونجراحیروشهای جدید درمانیپیشگیری و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.