طلاق در نوجوانان

۷ اثر مهم طلاق بر نوجوانان | تاثیر طلاق بر نوجوان

اثر طلاق بر نوجوان - دکتر نجفی زادگان - روانشناس تخصصی نوجوان

۷ اثر مهم طلاق بر نوجوانان | تاثیر طلاق بر نوجوان

طلاق یکی از راه‌کارهایی است که در صورت داشتن یک ازدواج ناموفق می‌توان از آن استفاده کرد. همان‌طور که می‌دانید، طلاق می‌تواند اثرات سو و منفی بسیاری را برای هر یک از طرفین رابطه به جای بگذارد.

البته این اثرات منفی بیش از هر کسی متوجه فرزندان خواهند بود و می‌توانند جوانب مختلف زندگی آن‌ها را دچار مشکل کنند. در صورت وقوع طلاق، گاه شاهد هستیم که فرزندان حتی بیش از خود والدین از اثرات سو طلاق رنج می‌برند.

از آن جایی که نوجوانان آسیب پذیر‌تر از سایر گروه‌های سنی هستند، دور از ذهن نخواهد بود که بیش از دیگر فرزندان با مشکلات پس از طلاق دست و پنجه نرم کنند. نوجوانان، حتی اگر در بهترین و شادترین شرایط خانوادگی زندگی کنند،

به دلیل ترشح هورمون‌های بلوغ در معرض آسیب قرار خواهند داشت؛ در نتیجه داشتن احساسات منفی بسیار شدید به دنبال طلاق در نوجوانان دور از ذهن نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم تاثیر طلاق بر نوجوانان را بررسی کنیم و شما را با این موضوع حساس آشنا نماییم.

مقایسه تاثیر طلاق بر نوجوانان در مقایسه با سایر گروه‌های سنی

همان‌طور که گفتیم، نوجوانان بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض تاثیرات ناشی از طلاق هستند و نوجوانی میتواند بدترین سن برای طلاق محسوب می‌شود؛ چرا که کودکان در سنین کم به خوبی قادر به تحلیل مسائل و واقعیات نیستند؛

اما نوجوانان توانایی بیشتری برای بررسی واقعیت دارند. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در رابطه با تاثیر طلاق بر نوجوانان و کودکان وجود دارد این است که کودکان تاثیرات موقتی‌تری را در مقایسه با نوجوانان تجربه می‌کنند.

کودکان ممکن است پس از طلاق تنها درجاتی از غم و اندوه را تجربه کنند و از شرایط موجود ابزار نارضایتی کنند؛ اما نوجوانان جدایی والدین را نوعی خیانت می‌دانند. همین مسئله موجب می‌شود که نوجوانان بیشتر از سایر گروه‌های سنی پس از طلاق از والدین خود فاصله بگیرند.

بچه‌های طلاق در نوجوانی

تاثیر طلاق بر نوجوانان به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند و رفتارهای متفاوتی را در این گروه سنی به همراه خواهد داشت. از جمله برخی واکنش‌هایی که نوجوانان در مقابل طلاق از خود نشان می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طلاق می‌تواند احساس خشم نسبت به والدین را در نوجوانان تحریک کند. این خشم ممکن است به یکی از والدین یا هردوی آن‌ها معطوف شود و با واکنش‌هایی مانند فریاد زدن یا صدا کردن والدین با اسم کوچک بروز پیدا کند. این احساس خشم می‌تواند حتی به کناره‌گیری نوجوان از روابط خانوادگی منجر شود.
  • تاثیر طلاق بر نوجوانان می‌تواند به شکل رفتارهای نامناسب و قطع ارتباط کامل با یکی از والدین و طرفداری از والد دیگر بروز پیدا کند.
  • نوجوانان پس از طلاق معمولا احساس نیاز بیشتری به گذراندن اوقات خود با دوستان پیدا می‌کنند و در تلاش هستند که تا حد ممکن از محیط خانه و خانواده دور باشند. این تمایل به دوری به حدی زیاد است که گاه نوجوان در صورت منع شدن از انجام آن، با رفتارهای پرخاشگرانه با والدین خود مقابله می‌کند.
  • حس مسئولیت پذیری در نوجوانان پس از طلاق به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و همین موضوع نوجوان را از شرکت در فعالیت‌های روتین باز می‌دارد. این مسئولیت ناپذیری غالبا به صورت افت شدید در نمرات یا عدم حضور در کلاس‌های درسی مشخص شود.
  • اثرات طلاق در نوجوانان می‌تواند به شکل‌های شدیدتری از جمله انجام رفتارهای پر خطر مانند سو مصرف مواد مخدر و برقراری روابط جنسی خطرناک بروز پیدا کند.
  • البته همیشه تاثیر طلاق بر نوجوان به این شکل بروز پیدا نمی‌کند. در بعضی از موارد ممکن است نوجوان پس از طلاق والدین خود در راه اصطلاح رفتارهای منفی تلاش کند یا به دنبال راهی برای بهبود نمرات درسی خود باشد. این اعمال ممکن است به دنبال احساس گناه در نوجوان بروز پیدا کنند و نوجوان به دلیل این که خود را مقصر طلاق والدین می‌داند به دنبال بهتر کردن عملکرد خود باشد تا به این شکل بتواند والدین را برای صلح مجاب کند.
  • تمایل به بزهکاری و وارد شدن سایر آسیب‌های اجتماعی به نوجوان را می‌توان از دیگر اثرات منفی دانست که پس از طلاق این گروه سنی را تهدید می‌کنند.

تاثیر طلاق بر نوجوان در آینده

تاثیر طلاق بر نوجوانان تنها به زمان حال معطوف نمی‌شود و این گروه سنی در آینده با معضلاتی از جمله اضطراب و ترس از ازدواج، ناسازگاری و بی اعتمادی به جنس مخالف، محتاط بودن در برقراری روابط، تمایل به برقراری روابط موقتی برای اجتناب از تعهد، تمایل به خروج از رابطه با بروز هر مشکل و… مواجه شوند.

والدینی که در آستانه طلاق قرار دارند چه کنند؟

همان طور که گفتیم، آسیب‌های وارده ناشی از طلاق به نوجوانان می‌توانند بسیار آسیب رسان باشند. از این رو دکتر موریس گورین، متخصص اطفال، مطالعاتی را در این حوزه انجام داده و پیشنهاداتی را برای والدینی که در آستانه طلاق هستند مطرح می‌کند. از جمله این پیشنهادات کارساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که تصمیم‌گیری خود را برای طلاق نهایی کرده‌اید با فرزند خود صحبت کنید و به او بقبولانید که مسبب و باعث و بانی این اتفاق او نیست. سعی کنید برای فرزند نوجوان خود این موضوع را شفاف سازی کنید که این تصمیم‌گیری، یک تصمیم‌گیری دو طرفه است که هر دوی شما با آن موافق هستید.
  • چنان‌چه قصد دارید نیازهای فرزند نوجوان خود را بعد از طلاق به طور کامل برطرف کنید، به او بفهمانید که لازم نیست از بابت برطرف شدن نیازهای خود در آینده نگرانی داشته باشد.
  • به فرزند نوجوان خود بفهمانید که تصمیم‌گیری شما در رابطه با جدایی کاملا جدی است.
  • با نوجوان خود در رابطه با این که هر دوی شما به او علاقه دارید و در آینده به خوبی و با محبت با او برخورد خواهید کرد صحبت کنید.
  • چنان‌چه پدر نوجوان شما در آینده با او ارتباط کمی دارد، سعی کنید ارتباط مناسبی بین نوجوان و یکی از بستگان نزدیک مذکر او برقرار کنید.
  • پس از طلاق بهتر است نوجوان در محیطی آشنا مانند مدرسه یا محله قدیمی خود باقی بماند و از آن جا دور نشود.
  • در صورت امکان، برنامه‌ای تدارک ببینید که در آن فرزند شما به طور مداوم اوقات خود را با والدین بگذراند.
  • هرگز و با هیچ بهانه‌ای نوجوان خود را از ارتباط با والد دیگر منع نکنید.
  • در روزهای خاصی که برای نوجوان شما مهم هستند برنامه‌ای تدارک ببینید.
  • حتی اگر همسر سابق شما مایل به پیروی از این قواعد و قوانین نیست، شما بر انجام وظایف خود تاکید کنید و در صورت نیاز برای حل مشکلات خود کمک بگیرید.

افسردگی و امکان خودکشی پس از طلاق والدین در نوجوانان

ممکن است نوجوان شما پس از طلاق به شدت افسرده شود یا حتی دست به خودکشی بزند. فشارهای زندگی در کنار فشار وارده بر اثر طلاق والدین و در دسترس بودن روش‌های مختلف خودکشی امروزه نوجوانان را بیش از پیش در معرض خطر خودکشی قرار می‌دهد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بهتر است با نوجوان خود در رابطه با این موضوع صحبت کنید و به او بفهمانید که به احساساتش توجه دارید و در صورت لزوم او را از خودکشی باز دارید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با تاثیر طلاق بر نوجوانان با شما صحبت کردیم و دیدیم این عمل تا چه حد می‌تواند اثرات مخرب خود را بر فرزند نوجوانان شما تحمیل کند. نوجوانان بیش از هر گروه سنی نیاز دارند که با موضوع طلاق والدین خود کنار بیایند؛ در نتیجه اگر در آستانه طلاق هستید، بهتر است علاوه‌بر عمل به توصیه‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، در صورت لزوم از یک روانشناس یا فرد متخصص کمک بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع مقابله با افسردگی

هر آنچه درباره افسردگی باید بدانید + آزمون سنجش افسردگی

آنچه در این پست میخوانید پرسشنامه افسردگی + آنلاین و رایگانچه کسی افسرده میشود؟علت های افسردگی چیست؟چطور رفتار پر افسردگی…

بیشتر بخوانید
درمان بیخوابی

بیخوابی را چگونه درمان کنیم ؟ | علت + ۱۲ درمان بدون دارو

آنچه در این پست میخوانید چگونه بر بیخوابی غلبه کنید۱- نظم دادن به زمان خواب۲- جلوگیری از چرت زدن۳- تخت‌خواب…

بیشتر بخوانید
تعرض جنسی در کودکان و آسیب در بزرگسالی

سو استفاده جنسی از کودکان و مشکلات در بزرگسالی ؛ آری یا خیر ؟!

آنچه در این پست میخوانید آیا قربانی سو استفاده جنسی شدن در دوران کودکی به بروز مشکلاتی در دوران بزرگسالی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
آواتار کاربر کاربر مهمان Marc Jones 15 دی 1402

Hey,

Feeling stressed, struggling to focus, or having trouble sleeping? Discover Mindiom – the ultimate solution to improve your mental well-being. Here’s why you should check us out:

Mind-Transforming Music: Experience calm and clarity with our specially curated music designed to reduce stress, relieve anxiety, and improve sleep.
Unlock Remarkable Benefits: Enjoy the advantages of a better state of mind, reduced stress, and enhanced relaxation.
⏰ Immediate Impact: Start experiencing the positive transformation almost instantly with our easy-to-use platform.

Don’t let stress, anxiety, and sleepless nights hold you back. Visit Mindiom now to take control of your mental well-being.

Click here: –> https://bit.ly/mindiom

To your mental well-being,

Marc Jones,
Bluenose Marketing

P.S. Don’t miss out on the opportunity to find inner peace and rejuvenation. Click above to explore the transformative power of Mindiom today!

آواتار کاربر کاربر مهمان James Gordon 16 دی 1402

AI is here to change the world, and people are going crazy over it

So the question is, would you like a piece of that pie?

BrainBox – The World’s First AI App Let You Launch Your Own “ChatGPT-like” AI Chatbot with 50 stunning AI features

You can even customize this AI Chatbot with your own domain, branding and style and charge people for using it.

Forget paying huge fees for Content Writers, Programmers, Designers, Translators, Video Editors, SEO Experts, Customer Support, etc

BrainBox handles all of that for you 100%

>> Click Here To See The Live Demo & Get Full Access Before Price Increases

Use my coupon code: bit.ly/BrainBoxExclusive

To get access to BrainBox you need just 4 easy steps away

Step1: Login to BrainBox Cloud-Based App ( super-easy to navigate dashboard)

Step 2: Create- With Just One Click, Create Your Very Own ChatGPT-Like AI Chatbot( this takes just few minutes)

Step 3: Now Launch- You’re Ready To Charge Millions Of Hungry Customers For Using Your Very Own AI Chatbot.

Step 4: Start Getting Paid by your Customers and Clients

BrainBox comes with over 50 AI features that which includes ;

Write engaging, high quality content for videos, blogs, scripts, emails, newsletters, ebooks literally anything

Turn plain text into engaging, professional videos that attract thousands of free hits of traffic

Generate the best AI designs that put 99% of graphic designers to shame, in just seconds

Design salespages, sales funnels, fully functional blogs

Proofread your writing without paying anything

Translate your writing to over 50 different languages and profit

That’s just a tiny fraction of all the features that BrainBox has to offer…

Using BrainBox will give you full control and cut down your expenses on hiring freelancers that give you low service .

>> Get Unlimited Access to BrainBox AI Technology

bit.ly/BrainBoxExclusive

And to make this a no-brainer, the first 25 people will get full access to my 100 bonuses.

PS: If you act now, you will instantly receive [bonuses] worth over $14,659.44… This bonus is designed specifically to help you get 10x the results, in half the time required

>>Click here to secure your access to BrainBox today

bit.ly/BrainBoxExclusive

Sincerely,

James

آواتار کاربر کاربر مهمان Fabian Villagomez 16 دی 1402

Looking to enhance your website’s reach? I’m here to help! I’ll personally blast your classified ads on 2,000+ high-traffic pages in the US and Canada, 500+ blogs, and 150+ social sites. My manual submission service ensures your ads land in the perfect places. Monitor and adjust your ad for maximum impact. Let’s get your message out there, reach a wider audience, and boost your website’s SEO together!

For details, shoot me an email or Skype me at my contact info below.

P. Stewart
Skype: live:.cid.f2bf75b5a952541b
Email: philstewart@myyahoo.com

آواتار کاربر کاربر مهمان Sam Gerlach 21 دی 1402

Hello Everyone! Thank you for taking the time to read this. We’re an online marketing agency which specializes in Search Engine Optimization. We’ve been in the SEO business providing high quality SEO Services building successful SEO campaigns for over 15 years and have completed over 31,000 orders while serving 1000s of highly satisfied clients. If you have any questions please contact us and we’ll get back to you ASAP. Contact us at
https://digitalpromax.co/lb/

آواتار کاربر کاربر مهمان John Stonehaven 22 دی 1402

7 page static website/ Contact form/ Slider – starts from $80
Unlimited categories/ products/ Slider/ Contact form/ Payment gateway integration/ Ecommerce website – stats from $300

All websites are mobile responsive and SEO friendly. Professional and afforable website design and development

Hire our developers at https://speedexpert.co/wp-development/

آواتار کاربر کاربر مهمان Annmarie Soubeiran 24 دی 1402

Hey hey!

Just came across this AI Video Bundle and it’s like hitting the jackpot for video stuff. You gotta see what’s inside, it’s pretty awesome! Here’s the URL: https://bit.ly/3HbiPLP

I without delay had the thought of you all at ravanfix.com as soon as I used this!

آواتار کاربر کاربر مهمان Abi 27 دی 1402

Hello,

I’m Abi, an English SEO copywriter and content writer. I excel in crafting blogs, articles, e-commerce product descriptions, SEO content, website content, business service descriptions, newsletter content, brochures, proofreading, social media captions, LinkedIn content, and SOPs.

My rate is USD 20 for every 1000 words of content. If you don’t have time to plan out your content, we can help you with that.

Feel free to email me at Contentwriting011994@outlook.com with any current requirements.

Thanks,

Abi